Iranian Agriculture News Agency

۶۶ درصد دام‌های خراسان شمالی هویت‌دار شد

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تاکنون ۶۶ درصد دام‌های این استان شامل گاو، گوسفند، بز و شتر پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری شده است.

۶۶ درصد دام‌های خراسان شمالی هویت‌دار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، مهدی شکاری با بیان اینکه هر گونه جابه‌جایی دام‌ بدون پلاک قاچاق محسوب می‌شود، گفت: به همین منظور باید تمامی دامداران نسبت به پلاک‌گذاری دام های خود اقدام کنند.

وی افزود: در استان یک میلیون و ۹۷۰ هزار راس دام سبک وجود دارد که شامل یک میلیون و ۶۶۶ هزار و ۵۳۰ راس گوسفند و بره و مابقی بز و بزغاله است.

وی گفت: در این استان ۸۲ هزار راس دام سنگین وجود دارد که ۷۹ هزار و ۷۵۸ راس گاو و گوساله و 2 هزار و ۴۹۱ نفر شتر است.

وی اظهارداشت: داشتن آمار جمعیت دامی و توزیع هدفمند نهاده های دامی، برآورد میزان تولیدات از جمله اهداف طرح پلاک کوبی و هویت گذاری دام است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: در راستای قانون نظام دامپروری کشور و اجرای شیوه نامه ضوابط اختصاصی حمل و نقل و نگهداری دام زنده،  مبارزه با قاچاق کالا و ارز طرح ملی پلاک کوبی و هویت گذاری دام از اواخر سال ۹۷ به استان ها ابلاغ شده است.

مهندس شکاری اظهار داشت: اجرای طرح هویت گذاری دام‌های سبک و سنگین استان از طریق عقد تفاهم نامه بین مرکز اصلاح نژاد دام کشور با مجریان مرکزی و هم اکنون در سطح استان از طریق سه مجری استانی شامل اتحادیه دامداران، اتحادیه امور عشایری و اداره کل دامپزشکی استان با به کارگیری ماموران آموزش دیده در حال اجرا است.

وی افزود: با ثبت اطلاعات دامداران در سامانه جامع مرکز، یک کد گله و یک شناسه به هر دامدار اختصاص می یابد و تمام دام های پلاک کوبی شده با این کد شناسایی و به راحتی ردیابی می شوند.

وی گفت: همچنین شناسنامه دار شدن دام سبب جلوگیری از قاچاق دام خواهد شد زیرا مشخصات تمام دام ها در سامانه اصلاح نژاد دام کشور ثبت می شود.

مهندس شکاری افزود: هرگونه نقل و انتقال دام بدون شناسنامه و حتی نگهداری آن قاچاق محسوب و برابر قانون با آن برخورد می‌شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید