Iranian Agriculture News Agency

ضرورت رعایت اصول فنی در باغداری خراسان شمالی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر باغداری "علمی" تاکید کرد.

 ضرورت رعایت اصول فنی در باغداری خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به آغاز فصل کاشت نهال در استان و شروع فصل باغداری اظهار داشت: با توجه به فصل کاشت نهال، رعایت نکات فنی و علمی ضروری است.

محمدعلی شریکیان افزود: در مورد باغداری و کاشت نهال یکی از موارد مهم در کنار اصول فنی کاشت، انتخاب گونه‌ باغی مناسب است.

وی افزود: قبل از احداث هر باغ باید از سازگاری گونه باغی با شرایط منطقه مطمئن شد و با کارشناسان مجرب جهاد کشاورزی مشورت‌های لازم را انجام داد.

وی با اشاره به اینکه فصل جابه جایی نهال عمدتا اسفند و فروردین است اظهار داشت: باغداران در برنامه‌های اصلاح و نوسازی باغات در انتخاب نهال دقت لازم را داشته و منحصرا از نهال‌های دارای شناسه‌دار استفاده کنند. باید روی شناسه نهال نام تولید کننده، نوع پایه و رقم و سال تولید درج شده باشد. به باغداران توصیه می‌کنم در هنگام خرید نهال فاکتور فروش از تولید کننده نهال اخذ کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه علاوه بر شناسه‌دار بودن نهال باید دقت شود که نهال سالم و عاری از هر نوع آفت باشد گفت: باغداران از خرید نهال‌های فاقد لیبل و آلوده به آفات خودداری کنند زیرا وجود حتی یک نهال آلوده می‌تواند سبب ایجاد خسارت در باغ شود. عملیات آماده‌سازی بستر کشت، چاله کنی و احیانا حفر کانال با مشورت کارشناسان انجام شودو باغداران باید سطح باغات خود را متناسب با کمیت و کیفیت آب در دسترس تعیین کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید