Iranian Agriculture News Agency

افزایش راندمان بره دهی با اجرای طرح اصلاح نژاد دام سبک

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزایش راندمان بره دهی را از مهم ترین دلایل اجرای طرح اصلاح نژاد دام سبک در استان عنوان کرد.

افزایش راندمان بره دهی با  اجرای طرح اصلاح نژاد دام سبک

به گزارش خبرنگار ایانا؛ عبداله یوسفی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه استان رتبه هشتم از نظر جمعیت دام سبک کشور دارد، گفت: ۵۷ هزار و ۷۹۸ راس از این نوع دام اصلاح نژاد می‌شود.

وی افزود: هم اینک راندمان بره دهی در سطح روستاهای استان ۰.۷ درصد است که با اجرای این طرح این راندمان به ۱.۷ بره در سال خواهد رسید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی کاهش طول مدت پروار را نیز از دیگر اهداف طرح دانست و افزود: طول مدت پرواربندی دام سبک در استان ۱۵۰ روز است که با اقدامات انجام شده و بهبود تغذیه و اقدامات علمی و اصولی به ۱۰۵ روز در یک دوره خواهد رسید که این امر هزینه های تولید را پایین خواهد آورد و همچنین باعث افزایش درآمد خانوار های دامدار خواهد شد.

دکتر یوسفی رساندن به سطح سه نوبت زایش در طول یک سال را نیز از دیگر اهداف طرح اصلاح نژاد دانست و گفت: در این طرح تولید مثل مدیریت خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: میزان تولید در دوره پروار از طریق اصلاح نژاد گله های بومی از ۳۰ کیلوگرم به ۴۵ کیلوگرم در یک دوره پنج ماهه خواهد رسید.

وی تلفات گله در سطح روستاهای این استان را نیز ۱۰ درصد دانست و افزود: این تلفات به پنج درصد کاهش خواهد یافت.

یوسفی حجم سرمایه گذاری اجرای این طرح در سال جاری را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: سهم این طرح در اشتغال استان حدود ۳۸ هزار نفر از بهره برداران استان معادل ۴۶ درصد از بهره برداران بخش کشاورزی استان را تشکیل می دهد.

وی میزان تولید گوشت قرمز در استان را ۱۵ هزار و ۸۶۰ تن دانست و گفت: سهم تولید گوشت این خطه از کشور ۱.۹ درصد است که به ۲.۲ درصد افزایش می یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سهم تولید گوشت قرمز از تولیدات دامی استان ۱۱ درصد است که بعد از اجرای این طرح به ۱۴ درصد افزایش می یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر توسعه زنجیره دام سبک در استان نیز تاکید کرد و افزود: کل ارزش محصولات دامی استان سالانه ۲۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال است که با تکمیل زنجیره دام ارزش افزوده بیشتری عاید دامداران استان خواهد شد.

وی طرح های شاخص در دست اقدام را شامل ایجاد مرکز پرورش گوسفند داشتی اصلاح نژاد هفت هزار راسی در شهرستان جاجرم، ایجاد میدان عرضه دام با ظرفیت روزانه هزار و ۵۰۰ راس دام سبک و ۳۰۰ راس دام سنگین در بجنورد، پرورش گوسفند داشتی اصلاح نژاد در شیروان عنوان کرد.

وی تعداد دام سبک در استان را یک میلیون و ۹۷۰ هزار و ۱۱ راس عنوان کرد و افزود: از مجموع دام های سبک استان یک میلیون و ۶۶۶ هزار و ۵۳۰ راس گوسفند و بره و ۳۰۳ هزار و ۴۸۱ راس بز و بزغاله است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید