Iranian Agriculture News Agency

سرانه دام خانوارهای عشایری خراسان شمالی بیش از میانگین کشوری است

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: سرانه دام خانوارهای عشایری استان بیش از میانگین کشوری است بطوریکه هم اکنون هر خانوار این قشر تولید کننده، ۱۸۸ راس دام سبک در اختیار دارد.

سرانه دام خانوارهای عشایری خراسان شمالی بیش از میانگین کشوری است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، قلی پور افزود: به طور متوسط هر خانوار عشایری در کشور ۱۱۲ راس دام در اختیار دارد.

وی افزود: با وجود اینکه خانوارهای عشایری سرانه دام بیشتری نسبت به سایر استان ها دارند اما به علت نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان، ورود واسطه ها و دلالان در خرید دام های زنده و خروج دام از استان درآمد کمتری عاید این قشر تولید کننده می شود و بعضا در برخی از سال ها برای تامین نهاده های دامی به اجبار دام های نارس را به فروش می رسانند.  

قلی پور افزود: عشایر این استان به لحاظ تولید گوشت قرمز و سایر فراورده های دامی در کشور رتبه ۱۲ و اما از نظر جمعیتی رتبه ۱۵ را دارد.

وی اظهار داشت: همچنین این استان از نظر ظرفیت پرورش دام سبک در سطح کشور از جایگاه مناسبی برخوردار است که نیاز به نماد تجاری خاص است.

قلی پور افزود: عشایر خراسان شمالی با ۳۰ هزار نفر جمعیت بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

وی اظهار داشت: همچنین عشایر این استان سالانه هفت هزار تن شیر، ۶۰۵ تن روغن حیوانی و یکهزار و ۲۰۰ تن پشم تولید می کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید