Iranian Agriculture News Agency

ارزش اقتصادی نوغانداری خراسان شمالی با تکمیل زنجیره آن ۲ برابر می‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ارزش تولید ابریشم در استان هم اینک ۱۸۰ میلیارد ریال است که در صورت تکمیل زنجیره و تولید نخ آن، ارزش اقتصادی این محصول به ۴۰۰ میلیارد ریال افزایش می‌یابد.

ارزش اقتصادی نوغانداری خراسان شمالی با تکمیل زنجیره آن ۲ برابر می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمد محمدزاده معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی میزان تولید پیله تر در این استان را ۲۰۸ تن عنوان کرد و افزود: این بخش از کشاورزی چهار هزار ۱۳۳ نفر اشتغالزایی کرده است.

وی تولید پیله خشک را نیز ۸۳.۲ تن عنوان کرد و افزود: در این مرحله نیز برای ۱۵ نفر شغل ایجاد شده است.

محمدزاده تولید نخ ابریشم را نیز ۳۳.۳ تن عنوان کرد و گفت: این مرحله نیز برای ۲۳ نفر در مدت یکسال شغل ایجاد می کند.

وی افزود: از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب برای توسعه نوغانداری ۶۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون  ریال اعتبار اختصاص داده شد که آغاز خوبی برای ایجاد زنجیره پرورش کرم ابریشم در سطح استان شد.

وی گفت: با احتساب اعتبار اختصاص یافته از محل سفر رهبر معظم انقلاب در مجموع  ۱۱۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار برای تکمیل زنجیره نوغانداری در این استان که رتبه نخست کشوری بهره‌وری نوغانداری را دارد، هزینه شد.

 محمدزاده اظهار  کرد: تکمیل زنجیره نوغانداری در سطح استان در راستای ساخت ساختمان نوغانداری شامل سالن پرورش،  سالن پیله خشک کنی، انبار،  اتاق تفریخ و سایر موارد است.

وی افزود: در سفر اخیر وزیر جهاد کشاورزی نیز ۲ میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات برای زنجیره تولید نوغان داری در استان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: میانگین تولید پیله تر کرم ابریشم در استان ۴۴ کیلوگرم و در کشور ۳۴ کیلوگرم است که این میانگین در برخی نقاط استان حتی تا ۶۲ کیلوگرم نیز می رسد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: تولید پیله ‌تر کرم ابریشم در این استان نسبت به پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ۳۰۰ درصد رشد داشته است.

 محمدزاده اظهار داشت: علاوه بر افزایش تولید پیله تر در استان، سطح توتستان های منطقه نیز اکنون در مقایسه با سال ۹۲، ۴۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: امسال ۲۳۵ تن پیله تر کرم ابریشم در این استان تولید شد که این رقم در سال ۹۲ تنها ۸۲ تن بود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال پنج هزار و ۵۰۰ جعبه تخم نوغان بین نوغانداران استان توزیع شده بود.

وی اظهار داشت: حرفه نوغانداری در شهرستان های راز و جرگلان، بجنورد و مانه و سملقان رونق دارد و اکنون چهار هزار و ۱۳۳ هزار خانوار به کار پرورش کرم ابریشم اشتغال دارند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به حمایت های دولتی از خانواده های نوغاندار اشاره کرد و افزود: برای حمایت از نوغانداران، امسال تخم نوغان مورد نیاز آنان به صورت یارانه ای و با قیمت سال های گذشته یعنی ۷۵ هزار ریال تامین شد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته از نظر تولید پیله تر در کشور رتبه چهارم را کسب کردیم افزود: شرایط اقلیمی مناسب و مستعد پرورش کرم ابریشم که سابقه طولانی تولید ابریشم و پتانسیل بالای منطقه به لحاظ فعایت های همچون قالی ابریشمی، نقش آفرینی در اقتصاد مقاومتی، افزایش درآمد خانوار روستایی دارد.

وی افزود: افزایش اشتغال با توجه به گستردگی زنجیره تولید تخم نوغان به ابریشم، تبدیل آن به صنایع وابسته و استفاده از نیروی کار در زمان بیکاری از جمله اهداف گسترش پرورش صنعت نوغان داری در استان است.

وی سهم استان از اشتغال کشور در این بخش  را ۰.۱۷ درصد دانست و اظهار داشت: سهم استان از جعبه تخم نوغان توزیع  شده ۱۲ درصد و همچنین سهم از پیله تر تولیدی ۱۵ درصد است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید