Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی:

سالانه ۲۰۰ هزار راس دام عشایر خراسان شمالی از استان خارج می‌شود

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی با بیان اینکه سالانه ۲۰۰ هزار راس دام عشایر به صورت زنده از این استان خارج می‌شود، گفت: نبود زنجیره تولید ارزش افزوده تولیدات این قشر را پایین آورده است.

سالانه ۲۰۰ هزار راس دام عشایر خراسان شمالی از استان خارج می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدرضا قلی پور افزود: زیر ساخت های صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه دام در استان بسیار ضعیف است، حتی یک کشتارگاه صنعتی برای قطعه و بسته بندی گوشت در استان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کشتارگاه بجنورد مجوز بهداشتی برای سایر اقدامات از جمله بسته بندی گوشت را ندارد اظهار داشت: برای اجاره و یا واگذاری کشتارگاه موجود در بجنورد به اتحادیه های عشایری و این اداره کل تلاش کنیم اما تاکنون نتیجه خاصی در بر نداشته است.

وی اظهار داشت: این کشتارگاه پروانه بهداشتی از اداره کل دامپزشکی و پروانه بهره برداری از دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی را ندارد، در این واحد تنها دام ها کشتار می شوند و اجازه قطعه بندی و بسته بندی گوشت وجود ندارد.

قلی پور در ادامه افزود: قیمت دام زنده توسط واسطه ها و قصابان نرخ گذاری می شود که دامداران از این ناحیه خسارت هنگفتی متحمل می شوند، با وجود اینکه دام ها با قیمت پایین از این قشر خریداری می شود گوشت قرمز با قیمت بالا در قصابی ها و فروشگاه ها به فروش می رسد.

وی با بیان اینکه بازار خرید و فروش دام زنده و گوشت باید ساماندهی شود اظهار داشت: این اداره کل متولی تولید است که در این راستا تلاش می کنیم اما باید مسوولان مربوطه در زمنیه بازار باید توجه ویژه ای داشته باشند تا دامدار از ناحیه تولید متضرر نشود.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: در کشتارگاه بجنورد تنها روزانه حدود ۱۲۰ راس گوسفند و ۱۰ راس گاو با توجه به نیاز قصابان برای فروش گوشت قرمز سفارش می شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: سرانه دام خانوارهای عشایری استان بیش از میانگین کشوری است بطوریکه هم اکنون هر خانوار این قشر تولید کننده، ۱۸۸ راس دام سبک در اختیار دارد.

قلی پور اظهار داشت: به طور متوسط هر خانوار عشایری در کشور ۱۱۲ راس دام در اختیار دارد.

وی افزود: با وجود اینکه خانوارهای عشایری سرانه دام بیشتری نسبت به سایر استان ها دارند اما به علت نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان، ورود واسطه ها و دلالان در خرید دام های زنده و خروج دام از استان درآمد کمتری عاید این قشر تولید کننده می شود و بعضا در برخی از سال ها برای تامین نهاده های دامی به اجبار دام های نارس را به فروش می رسانند.  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید