Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی:

طرح زنجیره تولید گوشت قرمز در خراسان شمالی اجرا می شود

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: طرح زنجیره تولید گوشت قرمز با اهداف کاهش هزینه تولید و طول دوره پرواربندی و کاهش ضریب تبدیل خوراک اجرا می شود.

طرح زنجیره تولید گوشت قرمز در خراسان شمالی اجرا می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، قلی پور افزود: میانگین مصرف خوراک دام به صورت سنتی بین ۱۲ تا ۱۳ کیلوگرم برای تولید یک کیلوگرم گوشت بوده و با اجرای این روش به پنج کیلوگرم خوراک برای تولید یک کیلوگرم گوشت رسیده است.

وی اضافه کرد: اجرای طرح زنجیره تولید، ۵۰ درصد هزینه تولید یک واحد دامداری را کاهش می دهد و از طرفی سبب افزایش تولید و درآمد خانوار، ایجاد اشتغال جدید، تثبیت شغل در مناطق عشایری و خروج بخشی از دام مازاد عشایر از مراتع می شود.

وی گفت: ما طرح زنجیره تولید را برای افراد متقاضی در سطح استان انجام می دهیم و براساس هدفگذاری انجام شده در پایان اجرای طرح عشایر خراسان شمالی سالانه ۹ هزار تن گوشت قرمز تولید خواهند کرد.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی افزود: با افزوده شدن سه هزار و ۲۰۷ تن گوشت قرمز به ظرفیت تولیدی عشایر استان، میزان تولید آنان به سالانه هشت هزار و ۸۰۰ تن رسید.

قلی پور اظهار داشت: تا  سال ۹۵ خانوارهای عشایری این استان سالانه پنج هزار و ۵۹۳ تن گوشت قرمز تولید می کردند که با ارایه تسهیلات ارزان قیمت برای افزایش تولید گوشت قرمز و اجرای طرح زنجیره گوشت قرمز در بین خانوارهای عشایری، این میزان اکنون بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی میزان تسهیلات ارائه شده به دامداران عشایر استان در پنج سال اخیر را ۸۷۵ میلیارد ریال با بهره چهار تا ۱۰ درصد عنوان کرد و افزود: در این بازه زمانی بهره وری گوشت نیز در بین دامداران عشایری استان افزایش یافته است.

قلی پور اظهار داشت: گوشت تولیدی عشایر این استان کیفیت بالایی دارد اما به علت نبود صنایع بسته بندی، تبدیلی و تکمیلی و معرفی نشدن مناسب، ارزش افزوده آن نصیب دیگر استان ها می شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: عشایر این استان ۲۵ درصد گوشت قرمز استان را تولید می کنند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید