Iranian Agriculture News Agency

خراسان شمالی 452 هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: این استان ۴۵۲ هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت دارد.

خراسان شمالی 452 هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، عبدالله یوسفی با بیان اینکه پهنه‌های مستعد کشت استان ۶ درصد کمتر از میانگین کشور است افزود: از کل اراضی سطح کشور ۲۲ درصد قابل کشت  است، اما از کل اراضی سطح استان ۱۶ درصد قابلیت کشت دارد. 

وی با بیان اینکه اراضی آبی استان ۱۴۸ هزار هکتار است افزود: در مجموع اراضی در چرخه کشت خراسان شمالی ۳۰۵ هکتار است.

یوسفی اظهار داشت: این استان ۲ میلیون و ۸۴۳ هکتار وسعت دارد که ۱۶ درصد از این گستره، معادل ۴۵۲ هزار هکتار قابل کشت است.

وی افزود: سهم استان ۶ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی در تمامی بخش های اقتصادی کشور است، سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی، مهم ترین بخش تولیدی این استان را بخش کشاورزی دانست و گفت: ۳۶.۴ درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند که این شاخص در کشور ۱۸.۹۹ درصد است.

یوسفی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی استان را ۸۱ هزار و ۵۵۱ نفر عنوان کرد و افزود: تعداد ۱۰۰ هزار و ۷۳۸ نفر در بخش کشاورزی شاغل هستند.

وی با بیان اینکه عمده فعالیت استان در بخش کشاورزی و دامپروری بوده اما نیازمند به آموزش است، گفت: توسعه نیروی انسانی باید متکی بر دانش بنیان باشد.

وی گفت: سطح تحصیلات بهره برداران بخش کشاورزی از فوق دیپلم به بالاتر در رشته های مرتبط با کشاورزی ۰.۵۳ درصد است که میانگین کشور در این شاخص  ۰.۷۹ درصد را شامل می شود.

وی اظهار داشت: ۴۱.۳۵ درصد جمعیت کشاورزان استان کم سواد و بی سواد هستند.

وی گفت: ۳۶.۹۴ درصد نیز ابتدایی و غیر رسمی، ۱۸.۸ درصد راهنمایی، متوسطه و پیش دانشگاهی، ۰.۵۲ درصد فوق دیپلم و بالاتر رشته های مرتبط با کشاورزی، ۲.۳۵ درصد فوق دیپلم و بالاتر رشته های مرتبط غیر کشاورزی هستند.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی این استان در بخش‌های مختلف ۷۷ هزار و ۵۷۲ میلیارد ریال است که بیشترین تولیدات در بخش زراعی است.

یوسفی اظهار داشت: از این میزان ۲۶ هزار و ۵۴۹ میلیارد ریال مربوط به محصولات زراعی و مابقی محصولات باغی است.

وی ارزش اقتصادی محصولات دامی استان را نیز ۲۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال دانست و گفت:  تولید سالانه شیلات استان هم  ۵۱۸ میلیارد ریال است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال یک میلیون و ۱۸۶ هزار تن انواع محصول زراعی آبی و دیم در کشتزارهای این استان تولید شد که نسبت به سال گذشته تغیر چندانی ندارد.

وی  اظهار داشت: در استان ۳۳ نوع محصول زراعی و ۲۶ نوع محصول باغی تولید می شود که از حیث تولید محصولات زراعی از نظر سهم از کشور ۱.۰۸ درصد و از نظر تولید رتبه ۲۶  را دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال ۳۱۵ هزار تن انواع محصول باغی در این استان تولید شد که نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید