Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خبر داد:

ارتقای ضریب مکانیزاسیون خراسان شمالی به ۱.۹۱ اسب بخار در هکتار

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: از سال 92 تاکنون ضریب مکانیزاسیون استان از ۱.۳ اسب بخار در هکتار به ۱.۹۱ اسب بخار افزایش یافته است.

ارتقای ضریب مکانیزاسیون خراسان شمالی به ۱.۹۱ اسب بخار در هکتار

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، عبداله یوسفی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، کل ادوات و ماشین آلات کشاورزی استان را بیش از ۷۴ هزار دستگاه عنوان کرد و افزود: کل دستگاه های خودگردان کشاورزی موجود استان با احتساب دستگاه های فرسوده ۱۷ هزار دستگاه است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تعداد انواع تراکتور تامین شده از ابتدای سال ۹۲ را ۲ هزار و ۲۳ دستگاه عنوان کرد و گفت: در این مدت ۷۸ دستگاه غلات، سه دستگاه برنج، یک دستگاه کمباین خودگردان چغندر قند تامین شده است که چهار میلیارد ریال کمک بلاعوض دریافت کرده‌اند.

یوسفی افزود: در این مدت ۷۵۰ دستگاه انواع خاکورز حفاظتی، ۴۵۵ دستگاه بذر کار های کشت غلات و کلزا  و چهار دستگاه بذر کار کشت مسقیم خریداری شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ضریب مکانیزاسیون بخش باغی استان در سال جاری نسبت به سال ۹۲ با افزایش ۳۰ درصد از ۹ درصد به حدود ۱۳ درصد رسیده است.

یوسفی اظهار داشت: علاوه بر این ضریب مکانیزاسیون میانگین محصولات زراعی نیز از ۷۰ درصد به ۷۹ درصد در این مدت رسیده است.

وی به خرده مالکی و کوچک بودن اراضی زراعی استان اشاره کرد و افزود: در خراسان شمالی باید بیشتر شرکت های فنی در حوزه مکانیزاسیون فعال باشند زیراکه برخی از ماشین آلات کشاورزی عملا بدون استفاده می ماند و کشاورزان عرصه های زیادی برای کشت و کار ندارند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: به طور متوسط برای هر ۳۰ هکتار زمین یک تراکتور و برای هر ۸۵۰ هکتار کشتزار غله یک دستگاه کمباین در استان وجود دارد.

یوسفی همچنین خاطرنشان کرد: هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون در بیش از هفت سال گذشته از محل خط اعتباری و اشتغال پایدار روستایی و عشایری جذب شد.

وی افزود: از سال ۹۲ تاکنون هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال از محل هفت مرحله خط اعتباری مکانیزاسیون و مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال از محل اشتغال پایدار روستایی و عشایری برای خرید انواع دستگاه ها و ماشین آلات بخش کشاورزی جذب شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید