Iranian Agriculture News Agency

ارزش سالانه محصولات کشاورزی خراسان شمالی ۷۷هزار و ۵۷۲میلیارد ریال است

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی این استان در بخش‌های مختلف ۷۷ هزار و ۵۷۲ میلیارد ریال است که بیشترین تولیدات در بخش زراعی است.

ارزش سالانه محصولات کشاورزی خراسان شمالی ۷۷هزار و ۵۷۲میلیارد ریال است

به گزارش خبرنگار ایانادر استان خراسان شمالی، عبدالله یوسفی افزود: از این میزان ۲۶ هزار و ۵۴۹ میلیارد ریال مربوط به محصولات زراعی و مابقی محصولات باغی است.

وی ارزش اقتصادی محصولات دامی استان را نیز ۲۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال دانست و گفت:  تولید سالانه شیلات استان هم  ۵۱۸ میلیارد ریال است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال یک میلیون و ۱۸۶ هزار تن انواع محصول زراعی آبی و دیم در کشتزارهای این استان تولید شد که نسبت به سال گذشته تغیر چندانی ندارد.

وی اظهار داشت:  این استان ۳۴۴ هزار هکتار اراضی زیر کشت باغی و زراعی دارد که از این سطح حدود ۳۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی است که ۱۴۰ هزار هکتار کشتزار این استان اراضی آبی و ۱۶۰ هزار هکتار اراضی دیم است.

وی افزود: بیشتر سطوح اراضی آبی به کشت محصولاتی از قبیل غلات شامل گندم و جو، گیاهان صنعتی از جمله پنبه، چغندرقند، آفتابگردان  و محصولات علوفه‌ای شامل یونجه و ذرت اختصاص دارد و بیشترین اراضی دیم نیز مربوط به گندم،  جو و حبوبات است.

وی  اظهار داشت: در استان ۳۳ نوع محصول زراعی و ۲۶ نوع محصول باغی تولید می شود که از حیث تولید محصولات زراعی از نظر سهم از کشور ۱.۰۸ درصد و از نظر تولید رتبه ۲۶  را دارد.

وی گفت: ۷۹ درصد محصولات زراعی استان از اراضی آبی و ۲۱ درصد نیز از اراضی دیم تولید می شود.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی استان انواع محصولات سردسیری شامل غلات، چغندرقند و محصولات نیمه گرمسیری شامل برنج و پنبه در کشتزار های این استان به عمل می آید.  

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه بیشترین سطح اراضی زراعی در استان مربوط به کشت غلات با ۲۰۰ هزار هکتار است گفت:  از نظر سطح کشتزارهای استان حدود ۷۰ درصد متعلق به گندم، ۲۰ درصد جو و ۱۰ درصد به کلزا اختصاص است.

وی اظهار داشت: این استان با تولید ۱۰۰ هزار تن چغندرقند رتبه ۱۰، وش پنبه با تولید ۲۲ هزار تن رتبه پنج، پیاز با ۱۲۳ هزار و ۳۹۲ تن رتبه هشت و گوجه فرنگی با تولید ۱۲۳ هزار و ۷۸۷ تن رتبه ۱۳ در کشور را دارد.

وی افزود: علاوه بر این محصولات در کشتزار های این استان انواع گیاهان خوراکی، روغنی و علوفه ای، صیفی جات نیز تولید می شود.

وی گفت: هویج، کاهو، گل کلم، کلم، شلغم، سیب زمینی، برنج، عدس، نخود، نخود فرنگی، خیار، خربزه، هندوانه، ذرت، گلرنگ، آفتابگردان، کینوا، کنجد، کاملینا، انواع فلفل، بادمجان، سیر و انواع گیاهان علوفه ای از جمله یونجه، شبدر، ذرت علوفه ای تولید می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید