Iranian Agriculture News Agency

مبارزه زراعی زمستانه در سطح مزارع و باغات استان خراسان شمالی انجام می شود

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از انجام مبارزه زراعی زمستانه در سطح مزارع و باغات استان خبر داد.

مبارزه زراعی زمستانه در سطح مزارع و باغات استان خراسان شمالی انجام می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمد رضایی گفت : کشاورزان باید بدانند که فصل پاییز و زمستان زمان بسیار مناسبی برای کنترل آفات است که اجرای عملیات زراعی زمستانه بصورت منظم و به موقع نظیر شخم دیر وقت پاییزه و انجام یخ آب زمستانه می‌­تواند آفاتی که زمستان را درون بقایای گیاهی در خاک پای درختان  می­گذرانند از بین ببرد.

وی ادامه داد : در عملیات یخ­آب زمستانه ، مزارع و باغات بصورت غرقابی آبیاری می­شود که بعد از یخ زدن آب سطح زمین ، در اثر سرما آفات، بیماری­ها و حتی بذور علف­های هرز نیز از بین می­رود ، اما در شخم عمیق، آفاتی که به صورت لارو، یا شفیره و یا حشره کامل زمستانگذرانی می‌کنند پناهگاه‌های آفت در زیر خاک از بین رفته و به سطح خاک منتقل شده و در نهایت سرما، تغذیه پرندگان سبب از بین رفتن آنها می‌شود.

رضایی خاطرنشان کرد: از جمله آفات و بیماری­هایی که مبارزه زراعی زمستانه سبب کاهش جمعیت آنها می شود می توان به کرم طوقه بر، هلیوتیس، مگس گیلاس، سوسک سیاه گندم، کرم سفید ریشه و ... اشاره داشت.

وی بهترین زمان انجام یخ آب در مزراع و باغات را شروع فصل یخبندان اعلام داشت و گفت: در سال زراعی جاری، اواخر دی ماه لغایت انتهای بهمن، بهترین زمان است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید