Iranian Agriculture News Agency

ایجاد پنج شرکت صنایع دستی زنان عشایری در خراسان شمالی

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: در راستای حمایت از هنرمندان صنایع دستی پنج شرکت ویژه زنان عشایری ایجاد شده است و حتی بازاریابی و فروش تولیدات آنان نیز انجام می شود و این شرکت ها زمینه فروش اینترنتی محصولات آنان را نیز فراهم کرده اند.

ایجاد پنج شرکت صنایع دستی زنان عشایری در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدرضا قلی پور افزود: علاوه بر این تمام خانوارهای عشایری عضو اتحادیه ها و شرکت‌های تعاونی هستند که محصولات آنان نیز در این شرکت‌ها به فروش می‌رسد و با بخش خصوصی نیز برای مشارکت در این بخش رایزنی‌هایی داشته‌ایم.

وی بر تشکیل صندوق خرد زنان نیز تاکید کرد و افزود: هم اینک در حوزه صنایع دستی ۲۳ صندوق خرد توسط زنان عشایری استان راه اندازی شده است که تولیدات خود را عرضه می کنند و همچنین از مصرف کنندگان سفارش کار می‌گیرند.

وی گفت: هم اینک هنرمندان عشایری در حوزه تولید سیاه چادر نیز فعالیت دارند که این امر علاوه بر افزایش درآمد خانوارها، کمکی به شناسایی هویت این قشر خواهد کرد و این فرهنگ را زنده نگاه خواهد داشت.

قلی پور به احیای بافت سیاه چادر در بین خانوارهای عشایری اشاره کرد و افزود: این صندوق‌های خرد زنان از تسهیلات چهار درصد نیز برخوردار خواهند شد.

وی با بیان اینکه بازارچه ویژه فروش محصولات عشایری در این استان وجود ندارد، اظهار داشت: اما در سایر بازارچه‌ها غرفه‌هایی در اختیار قشر عشایر نیز برای فروش محصول قرار داده می‌شود اما نیازمند توسعه است.

وی گفت: ۹۵ درصد درآمد قشر عشایر از فعالیت در حوزه دامپروری به دست می‌آید و پنج درصد از محل فروش صنایع دستی و گیاهان دارویی است.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی خاطرنشان کرد: صنایع دستی می‌تواند علاوه بر افزایش درآمد و ارزش افزوده به عنوان فرهنگی اصیل در حوزه عشایر حفظ شود.

وی افزود: بیشتر زنان و دختران عشایری به ‌موازات سایر فعالیت‌های خود از اوقات فراغتشان برای تولید صنایع دستی استفاده می‌کنند.

قلی پور گفت: قسمت عمده تولیدات عشایر جنبه خودمصرفی دارد و به‌صورت گوناگون مانند گلیم،  جوال، خورجین و سایر اقلام در زندگی روزمره آنان دیده شده و یا در مراکز داد و ستد محلی مبادله می‌شود و از این طریق بخشی از درآمد مورد نیاز خانوارها را تأمین می‌کند.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: در طول دولت تدبیر و امید هزار و ۶۸۶ شغل برای فرزندان عشایر استان ایجاد شد که بیشتر آن در حوزه دامپروری بود اما بخشی از آن نیز مربوط به صنایع دستی، گیاهان دارویی و گردشگری بوده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید