Iranian Agriculture News Agency

دامپزشکی خراسان شمالی اعلام کرد:

آنفولانزای فوق حاد پرندگان به استان خراسان شمالی سرایت نکرده است

سرپرست اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با اعلام اینکه خوشبختانه بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان به خراسان شمالی سرایت نکرده است، گفت: با این وجود، نگران سرایت این بیماری به استان هستیم که در همین راستا، به طور مستمر پایش محیطی را انجام می دهیم.

آنفولانزای فوق حاد پرندگان به استان خراسان شمالی سرایت نکرده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، رضا رحیمی افزود: دغدغه اصلی سیستم بهداشتی در دنیا، پس از شیوع کرونا، شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان است.

وی گفت: این بیماری، بیماری مشترک میان پرندگان و انسان است.

وی با بیان اینکه به طور معمول این بیماری با پرندگان مهاجر سرایت می کند، عنوان کرد: در کشورهای همسایه این بیماری شیوع یافته و آثار این بیماری در ایران از جمله خراسان جنوبی نیز شیوع پیدا کرده است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی بیان کرد: این اداره کل با همکاری اداره کل محیط زیست استان به طور مستمر مناطق مختلف استان همچنین روزانه واحدهای مرغداری های صنعتی استان را رصد و پایش می‌کنیم.

وی گفت: در صورت مشاهده این بیماری، پرندگان مبتلا شده معدوم خواهند شد.

وی در ادامه به انجام واکسیناسیون طیور بومی استان برای مقابله با بیماری نیوکاسل طیور بومی در خراسان شمالی اشاره و اعلام کرد: در سال جاری، در مرحله نخست ( در اردیبهشت ماه ) 370 هزار قطعه طیور بومی و در مرحله دوم ( در مهر ماه ) نیز 300 هزار قطعه طیور بومی در استان به صورت رایگان واکسیناسیون شدند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود از بهادار شدن واکسن تب برفکی دام سنگین خبر داد و افزود: در اردیبهشت ماه سال جاری، واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین استان با پوشش 70 درصد از جمعیت دام سنگین انجام شد و از 15 آذر ماه امسال نیز مرحله دوم این واکسیناسیون آغاز شده است که تا پایان دی ماه جاری ادامه دارد.

دکتر رحیمی همچنین به واکسیناسیون تب برفکی دام سبک در استان نیز اشاره کرد و گفت: در سال جاری، انجام مرحله دوم از این واکسیناسیون از بهمن ماه آغاز می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید