Iranian Agriculture News Agency

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

مکانیزاسیون کشاورزی از سال ۹۲ تاکنون دورانی طلایی را تجربه کرده است

رییس اداره امور فناوری‌ و مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه مکانیزاسیون یک مولفه بسیار تاثیرگذار در افزایش کمی و کیفی تولید است، افزود: وضعیت مکانیزاسیون کشاورزی با توجه به شاخص‌های رصد مکانیزاسیون از سال ۹۲ تاکنون دورانی طلایی را تجربه کرده است چرا که برای این حوزه خط اعتباری اختصاص داده شده و تاکنون هشت مرحله از آن اختصاص یافته است.

مکانیزاسیون کشاورزی از سال ۹۲ تاکنون دورانی طلایی را تجربه کرده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، سید مجید بهشتی افزود: ۳۹۶ میلیارد ریال اعتبار امسال برای تقویت مکانیزاسیون این حوزه و خرید ۴۳۷ دستگاه انواع ماشین‌آلات کشاورزی جذب استان شد.

وی گفت: اعتبار یاد شده برای خرید ۲۰۹ دستگاه انواع تراکتور، هفت دستگاه کمباین غلات و ۳۲۱ دستگاه انواع ادوات دنباله‌بند کشاورزی هزینه شده است.

وی افزود: پارسال گذشته با ۳۱۰ میلیارد ریال تسهیلات، ۵۰۶ دستگاه تراکتور و ادوات کشاورزی در این استان خریداری شده بود.

بهشتی نظارت بر برداشت غلات و کلزا در بهار و تابستان، معاینه فنی کمباین ها و کنترل ریزش و همچنین رفع مشکل سوخت کمباین های مهاجر،  پلاک گذاری تراکتور و کمباین های فاقد پلاک در سطح استان،  راست آزمایی تسهیلات پرداخت شده به بخش مکانیزاسیون،  راست آزمایی سوخت داده شده به ماشین های کشاورزی را از جمله اقدامات اداره فناوری های نوین برشمرد.

وی گفت: ۷۹.۵ درصد عملیات زراعی و ۱۳ درصد فعالیت حوزه باغی خراسان شمالی با ماشین‌آلات کشاورزی انجام می‌شود.  

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: ضریب مکانیزاسیون کشاورزی این استان در پایان سال ۹۸ به ازای هر هکتار ۱.۹ اسب بخار بود.

بهشتی گفت: مکانیزاسیون به مفهوم کاربرد ماشین در فرایند کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی با هدف کاهش هزینه‌های تولید، اقتصادی کردن تولید، انجام به موقع عملیات کشاورزی و پایین آوردن هزینه کارگری است که در نهایت به تولید انبوه و اقتصادی محصولات کشاورزی منجر می‌شود.

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به خرده مالکی و کوچک بودن اراضی زراعی استان اشاره کرد و گفت: در این استان باید بیشتر شرکت های فنی در حوزه مکانیزاسیون فعال باشند چرا که برخی از ماشین آلات کشاورزی عملا بدون استفاده می مانند و کشاورزان عرصه های زیادی برای کشت و کار ندارند.

بهشتی اظهار داشت: خراسان شمالی بیش از ۶۰ هزار دستگاه ادوات و ماشین‌آلات در بخش های مختلف کشاورزی دارد که حدود ۵۰ درصد این ناوگان فرسوده است.

وی افزود: از مجموع ماشین آلات بخش کشاورزی ۱۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه تراکتور و هزار و ۸۰۰ دستگاه کمباین است.

وی اظهار داشت: اگر چه اختصاص خط ویژه اعتباری برای خرید ادوات و ماشین آلات بخش کشاورزی، موجب تحولی در این بخش شده است، اما طرح ویژه ای برای خارج کردن ناوگان فرسوده و اسقاط آن از بخش کشاورزی تعیین نشده است.

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه ناوگان فرسوده بخش کشاورزی باید اسقاط و از رده خارج شود، افزود: هنوز برخی ادوات و ماشین آلات بخش کشاورزی با عمری بالای ۲۰ از چرخه فعالیت خارج نشده و بخشی از سوخت مصرفی این حوزه، علیرغم نداشتن کاربری مفید، به این دستگاه ها اختصاص می یابد.

بهشتی گفت: به طور متوسط برای هر ۳۰ هکتار زمین یک تراکتور و برای هر ۸۵۰ هکتار کشتزار غله یک دستگاه کمباین در استان وجود دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید