Iranian Agriculture News Agency

افزایش 20 درصدی تولید وش پنبه در خراسان شمالی

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: : امسال ۲۰ هزار و ۷۰۰ تن وش پنبه از پنبه‌زارهای استان برداشت شد که این میزان در مقایسه با پارسال ۲۰ درصد افزایش دارد.

افزایش 20 درصدی تولید وش پنبه در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدنقی کاظمیان افزود: شهرستان های مانه و سملقان، اسفراین، جاجرم، بجنورد و راز و جرگلان از مناطق پنبه‌کاری استان است که مانه و سملقان با سطح پنج هزار و ۵۰۰ هکتار معادل ۷۴ درصد تولید این محصول را در استان دارد.

 وی گفت: امسال در سطح هفت هزار و ۴۰۰ هکتار از کشتزارهای استان پنبه کشت شده بود.

کاظمیان خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت این محصول در سال زراعی ۹۷-۹۶ بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار بود که این سطح در سال گذشته با حدود ۱۲ درصد افزایش به هفت هزار و ۲۰۰ هکتار و در سال زراعی جاری نیز به هفت هزار و ۴۰۰ هکتار رسید.

وی اظهار داشت: در سال زراعی گذشته ۱۶ هزار و ۷۰۰ تن وش پنبه از پنبه زارهای استان برداشت شده بود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: امسال این سازمان یکهزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار سرمایه در گردش برای خرید وش پنبه به کارخانجات پنبه پاک کنی استان اختصاص داده است.

وی گفت: از مجموع این مبلغ ۸۳۰ میلیارد ریال آن برای خرید وش پنبه شهرستان مانه و سملقان بوده است که این امر کمک بزرگی به کارخانجات و همچنین پنبه کاران استان است.

کاظمیان افزود: زنجیره ارزش در قالب کشاورزی قراردادی پنبه یکی دیگر از اولویت های مهم این سازمان است که در سال زراعی جاری اجرای کشاورزی قراردادی در سطح هزار و ۳۰۰ هکتار صورت گرفت.

وی اظهار داشت: قیمت خرید تضمینی وش پنبه در سال زراعی امسال به میزان ۴۸ هزار و ۷۶۰ ریال در هر کیلوگرم تعیین شده بود که با اجرای طرح کشاورزی قراردادی  وش پنبه به قیمت روز  هر کیلوگرم وش پنبه ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار ریال از کشاورز خریداری شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید