Iranian Agriculture News Agency

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی خبر داد:

افزایش چهار تنی توزیع کود نسبت به مدت مشابه سال گذشته

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال چهار تن بیشتر از پارسال کود توزیع شد.

افزایش چهار تنی توزیع  کود نسبت به مدت مشابه سال گذشته

محسن نظام دوست مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی  با اشاره به اینکه امسال چهار تن بیشتر از پارسال کود توزیع شد. افزود: ۲۱ هزار و ۷۰۰ تن کود شیمیایی اوره، فسفاته و پتاسه بین کشاورزان این استان در ۹ ماه امسال توزیع شد.

وی میزان کود اوره توزیعی در ۹ ماه پارسال را ۱۷ هزار تن عنوان کرد و گفت: امسال چهار تن بیشتر از پارسال کود توزیع شده است.

وی اظهار کرد: پارسال در همین مدت پنج هزار و ۵۰۰ تن کود فسفاته و ۲ هزار و ۴۰۰ تن کود پتاسه بین کشاورزان استان توزیع شد.

 نظام دوست خاطرنشان کرد: از مجموع کودهای توزیعی بین کشاورزان استان ۲۱ هزار تن کود اوره، ۴۵۰ تن پتاسه و ۲۵۰ تن کود فسفاته است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به تقاضای کشاورزان در مصرف کود تلاش خواهیم کرد تا امسال سهمیه کود اوره را بالا ببریم، سهمیه سالانه این کود در استان ۳۲ هزار تن است که امیدواریم این میزان را افزایش دهیم.

وی گفت: هفت هزار تن کود اوره نیز در سازمان تعاون روستایی استان سهمیه داریم که این میزان نیز در بین کشاورزان استان توزیع خواهد شد.

 نظام دوست از کشاورزان خواست تا از کود فسفاته و پتاسه نیز در اراضی خود استفاده کنند و اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت این دو نوع کود، خرید تضمینی محصولات نیز افزایش یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در سال زراعی جاری چهار هزار و ۷۰۰ تن کود برای استفاده در دوران پیک مصرف در بهمن، اسفند و فروردین ماه در انبارها ذخیره سازی شده است و کشاورزان در خصوص تامین کود نگرانی نداشته باشند.

نظام دوست با تاکید بر اینکه هم اکنون بدون هیچ محدودیتی کود فسفاته و پتاسه در اختیار کشاورزان قرار می گیرد، اظهار کرد: قیمت کود اوره نسبت به قبل تغییری نیافته، اما قیمت کود فسفاته و پتاسه با توجه به وارداتی بودن آن، چند برابر افزایش یافته است که نرخ مصوب این ۲ نوع کود از طریق شورای تنظیم بازار و دفتر ریاست جمهوری ابلاغ شد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی افزود: ۱۵ تا ۲۰ درصد نیاز کودی بخش کشاورزی را انواع فسفاته و پتاسه دربرمی گیرد و ۸۰ تا ۸۵ درصد دیگر کود مورد نیاز این حوزه به کود اوره اختصاص دارد.

مهندس نظام دوست گفت: پیش از این بهای هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود فسفاته و پتاسه به ترتیب ۸۵۰ هزار ریال و یک میلیون و ۱۸۰ هزار ریال بود که این نهاده ها به چهار میلیون و ۳۵۰ هزار ریال و پنج میلیون ریال افزایش یافت.

وی افزود: قیمت کود اوره نیز هم اکنون به ازای هر کیسه ۵۰ کیلوگرم ۵۵۰ هزار ریال است.

وی با تاکید بر اینکه سهمیه کود اختصاصی نیاز ۱۰۰ درصدی بخش کشاورزی را پاسخ می دهد، گفت: امسال ۱۳ کارگزاری در سطح استان افزوده شد که هم اینک ۷۲ کارگزار در استان در زمینه توزیع کود فعالیت دارند.

نظام دوست اظهار داشت: اسامی کشاورزان و میزان زمینی که در اختیار دارند در سامانه پهنه بندی ثبت شده است و کود نیز با توجه به اطلاعات این سامانه به آنان ارائه می شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: شرکت پتروشیمی خراسان تامین اوره ۱۰ استان در سطح کشور را بر عهده دارد.

وی افزود: اما نیاز کودی استان در خصوص اوره توسط شرکت پتروشیمی استان تامین خواهد شد و در این خصوص هیچ مشکلی نداریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید