Iranian Agriculture News Agency

، به خسارت زد

83 درصد سرمازدگی محصولات کشاورزی در ۹ ماه امسال

رییس اداره بحران و مخاطرات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: وقوع حوادث مختلف طبیعی در ۹ ماه امسال ۱۰ هزار و ۱۳ میلیارد ریال به کشاورزان این استان خسارت زد که ۸۳ درصد این میزان مربوط به سرمازدگی است.

 83 درصد سرمازدگی محصولات کشاورزی در ۹ ماه امسال

به گزارش خبرنگار  ایانا، عبدالحسین نامور رییس اداره بحران و مخاطرات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، افزود: این میزان خسارت به بخش باغی، زراعی، دام، طیور، آبزیان و تاسیسات زیربنایی در حوزه کشاورزی  استان وارد شده است.

وی افزود: سال گذشته در همین مدت  نیز هفت هزار و ۵۱ میلیارد ریال به تمامی زیربخش های کشاورزی این استان از ناحیه حوادث مختلف خسارت وارد شده بود.

وی با بیان اینکه سرمازدگی هشت هزار میلیارد ریال به این بخش خسارت وارد کرده است اظهار داشت: خسارت سرمای دیررس بهاره به علت بارش برف و برودت هوای منفی ۳ تا ۱۰ درجه در سطح استان، سبب خسارات زیادی شد و  در مجموع به بیش از ۱۲۵ هزار و ۹۸۰ هکتار عرصه باغی و زراعی استان، آسیب رساند.  

وی گفت: ۱۰ درصد از حوادث نیز شامل سیل، ۶ درصد تگرگ و توفان و مابقی نیز شامل آتش سوزی و سایر حوادث است.

رییس اداره بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: ۶۲ درصد خسارت ها در سال جاری مربوط به بخش باغبانی بوده است که بیشتر از ناحیه سرما خسارت دید.

 نامور با بیان اینکه ۳۳ درصد نیز از این خسارت ها به بخش زراعی وارد شده است افزود: میزان خسارت در بحث زیربنایی چهار درصد بوده است، با وجود اینکه از نظر درصدی پایین است اما تخریب بند خاکی، جاده بین مزارع و سایر موارد کشاورزان زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد.

رییس اداره بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه هیچ خسارتی برای خسارت در سال ۹۹ تاکنون داده نشده است گفت: خسارت ها کلان از جمله سرمازدگی را برای جبران اعلام کرده ایم اما در این خصوص اقدام موثری انجام نشد.

وی از کشاورزان خواست تا محصولات خود را بیمه کنند و افزود: تنها اهرم برای کمک به میزان خسارت دیده ها از بخش کشاورزی صندوق بیمه است، کشاورزان خسارت دیده از ناحیه بیمه تنها جبران خسارت را دریافت می کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید