Iranian Agriculture News Agency

عرصه‌های درگیر آتش‌ در خراسان شمالی کمتر از ۳ هکتار است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: متوسط پهنه‌های طبیعی درگیر با حوادث آتش‌سوزی در این استان امسال به کمتر از ۳ هکتار رسیده است که کمتر از میانگین کشوری آن است.

عرصه‌های درگیر آتش‌ در خراسان شمالی کمتر از ۳ هکتار است

به گزارش خبرنگار ایانا در راستان خراسان شمالی، حسن وحید افزود: اگر چه امسال شمار آتش سوزی های استان نسبت به سال قبل افزایش داشته، اما با مقایسه متوسط سطح درگیری آن با آمار ۹ هکتاری میانگین کشوری این شاخص، درمی یابیم که کمتر از یک دهم درصد از گستره عرصه های طبیعی این استان درگیر آتش سوزی بوده است.

وی افزود: وقوع ۱۲۲ آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی این استان امسال گستره‌ای بین ۳۴۰ تا ۳۵۰ هکتار را درگیر کرد اما خوشبختانه متوسط حریق در مساحت به کمتر از سه هکتار کاهش یافته است.

وی افزود: امسال با توجه به هشدارهای منابع طبیعی و برنامه هایی که برای مقابله با آتش اجرا شد آتش سوزی ها به محض وقوع با همکاری مردم خاموش می شد و این اداره کل توانست با مشارکت جوامع بومی و محلی، آتش سوزی ها را مدیریت کند.

وی در مورد علل وقوع آتش سوزی ها نیز گفت: بارندگی‌های خوب بهار امسال موجب افزایش پوشش گیاهی در منابع طبیعی استان شد اما پس از آن و با کاهش بارندگی ها پوشش گیاهی رو به خشکی رفت و همین امر موجب شد تا با اندکی بی‌احتیاطی آتش سوزی حادث شود.

وی به شیوع بیماری کووید ۱۹ و تعطیلی بوستان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: استنباط ما این است که تعطیل شدن بوستان‌ها و مراکز گردشگری مردم را بیشتر از قبل به طبیعت و کوهستان کشاند و یکی از علل افزایش آتش‌سوزی‌ها نیز همین امر و سهل‌انگاری در خاموش کردن آتش بود.

وی با بیان اینکه آتش سوزی های خراسان شمالی هیچ زمان تبدیل به بحران نشده است، اظهار داشت: در برخی از استان‌ها خاموش کردن آتش ۱۰ روز نیز طول کشید اما در استان ما خاموش کردن هیچ آتش‌سوزی بیش از پنج ساعت به طول نینجامیده است.  

وی افزود: با دستور و پیگیری استاندار خراسان شمالی تجهیزات اطفای حریق مناسبی نیز به استان داده شده که در خاموش کردن به موقع آتش‌سوزی‌ها موثر بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید