Iranian Agriculture News Agency

برداشت ماهی گرمابی از استخرهای ذخیره آب خراسان شمالی

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت ماهی گرمابی از استخرهای ذخیره آب در استان آغاز شده و پیش بینی می شود ۳۰۰ تن ماهی تولید شود.

برداشت ماهی گرمابی از استخرهای ذخیره آب خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدعلی مصباحی اظهار کرد: در مجموع پیش بینی می شود امسال ۲ هزار و ۵۰۰ تن انواع ماهی از مزارع استان برداشت شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲ هزار و ۲۲۵ تن ماهی از مزارع استان برداشت شد افزود: شیوع ویروس کرونا و مشکلات پس از آن فعالیت ها را محدود کرد.

وی بیشترین ماهی تولید شده در مزارع سردابی این استان را گونه قزل آلا و در مزارع گرمابی را کپور و آمور دانست و گفت: ذائقه مردم استان این نوع ماهی را بیشتر می پذیرد، بنابر این بازار خوبی هم دارد و  به همین دلیل تولید کنندگان مشکلی برای فروش محصول خود ندارند.

مصباحی افزود: شمار مزارع پرورش ماهی گرمابی خراسان شمالی ۹۰ و مزارع سردابی ۹۷ فقره است که هم اکنون ۲۰۰ تولید کننده در حوزه آبزیان و شیلات این استان فعالیت دارند.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: شیروان با ۲۶ استخر پرورش ماهیان سردابی و گرمابی و تولید ۳۵ درصد آبزیان استان، رتبه نخست خراسان شمالی در این بخش را دارد.

مصباحی گفت: پنج مزرعه تولید ماهی زینتی در استان فعال است که سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی تولید می شود، تولیدات این خطه به سایر استان حمل می شود.

وی افزود: اما بیشتر تولیدات به استان گلستان و آذربایجان غربی حمل و از آنجا به کشورهای آسیای میانه صادر خواهد شد، ظرفیت و استعداد پرورش ماهیان زینتی نیز در این خطه وجود دارد.

وی سرانه مصرف ماهی در این استان را با احتساب مصرف تن ماهی ۷.۱ کیلوگرم دانست و گفت: میانگین مصرف ماهی در کشور ۹.۵ کیلوگرم است.

وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی در توسعه شیلات، رشد خوبی داشته است، افزود: کمترین میزان تولید ماهی استان مربوط به شهرستان مرزی راز و جرگلان است و عمده ترین گونه ماهی تولیدی در این استان قزل آلای سردابی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید