Iranian Agriculture News Agency

300 هزار هکتار اراضی زراعی در خراسان شمالی

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: : این استان حدود ۳۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی دارد که ۱۴۰ هزار هکتار کشتزار این استان اراضی آبی و ۱۶۰ هزار هکتار اراضی دیم است.

 300 هزار هکتار اراضی زراعی در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، محمدنقی کاظمیان افزود: بیشترین سطوح اراضی آبی به کشت محصولاتی از قبیل غلات شامل گندم و جو، گیاهان صنعتی از جمله پنبه، چغندرقند، آفتابگردان  و محصولات علوفه‌ای شامل یونجه و ذرت اختصاص دارد و بیشترین اراضی دیم نیز مربوط به گندم،  جو و حبوبات است.

وی  خاطرنشان کرد: در استان ۳۳ نوع محصول زراعی تولید می شود که از حیث تولید محصولات زراعی از نظر سهم از کشور ۱.۰۸ درصد و از نظر تولید رتبه ۲۶  را دارد.

کاظمیان گفت: ۷۹ درصد محصولات زراعی استان از اراضی آبی و ۲۱ درصد نیز از اراضی دیم تولید می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت:  امسال یک میلیون و ۱۸۶ هزار تن انواع محصول زراعی آبی و دیم در کشتزارهای این استان تولید شد که نسبت به سال گذشته تغیر چندانی ندارد.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی استان انواع محصولات سردسیری شامل غلات، چغندرقند و محصولات نیمه گرمسیری شامل برنج و پنبه در کشتزار های این استان به عمل می آید.  

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه بیشترین سطح اراضی زراعی در استان مربوط به کشت غلات با ۲۰۰ هزار هکتار است گفت:  از نظر سطح کشتزارهای استان حدود ۷۰ درصد متعلق به گندم، ۲۰ درصد جو و ۱۰ درصد به کلزا اختصاص است.

وی افزود: از مجموع این اراضی که برای کشت در نظر گرفته شده، ۷۹ هزار و ۵۰۰ هکتار مربوط به اراضی آبی و ۱۲۱ هزار هکتار دیم است.

 وی با بیان اینکه امسال در سطح ۱۴۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی استان گندم کشت می شود گفت: از این سطح ۴۷ هزار و ۵۰۰ هکتار آبی و ۹۸ هزار هکتار دیم است.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: همچنین ۲۵ هزار هکتار اراضی آبی و ۲۳ هزار هکتار اراضی دیم نیز به کشت محصول جو اختصاص می یابد و همچنین برنامه ابلاغی برای کشت  کلزا هفت هزار هکتار آبی است.  

کاظمیان گفت: استان خراسان شمالی در تولید گندم دیم در کشور رتبه ۱۶ و گندم آبی رتبه ۱۸ را دارد در این استان سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن گندم و بیش از ۱۰۰ هزار تن نیز جو تولید می شود.  

وی اظهار داشت: این استان با تولید ۱۰۰ هزار تن چغندرقند در کشور  رتبه ۱۰ در کشور را دارد، با تولید ۲۲ هزار تن وش پنبه رتبه پنج ، با ۱۲۳ هزار و ۳۹۲ تن پیاز رتبه هشت و با تولید ۱۲۳ هزار و ۷۸۷ تن گوجه فرنگی رتبه ۱۳ در کشور را دارد.

وی افزود: علاوه بر این محصولات در کشتزار های این استان انواع گیاهان خوراکی، روغنی و علوفه ای، صیفی جات نیز تولید می شود.

وی گفت: هویج، کاهو، گل کلم، کلم، شلغم، سیب زمینی، برنج، عدس، نخود، نخود فرنگی، خیار، خربزه، هندوانه، ذرت، گلرنگ، آفتابگردان، کینوا، کنجد، کاملینا، انواع فلفل، بادمجان، سیر و انواع گیاهان علوفه ای از جمله یونجه، شبدر، ذرت علوفه ای تولید می شود.

کاظمیان افزود: کشاورزی متولی تامین امنیت غذایی است، برای تامین این امنیت نیاز به توسعه پایدار کشاورزی است و برای تحقق توسعه پایدار باید به افزایش  بهره‌وری، کشاورزی هوشمند، فنی و مهندسی کردن بخش کشاورزی، تامین سرمایه لازم و در نهایت نگاه راهبردی و تعالی محور و مدیریت علمی توجه شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید