Iranian Agriculture News Agency

۶۵ درصد اراضی گندم آبی و ۴۳ درصد گندم دیم خراسان شمالی زیر کشت پاییزه رفت

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تاکنون ۶۵ درصد اراضی گندم آبی و ۴۳ درصد گندم دیم در استان زیر کشت پاییزه رفت.

۶۵ درصد اراضی گندم آبی و ۴۳ درصد گندم دیم خراسان شمالی زیر کشت پاییزه رفت

به گزارش خبرنگار ایانا دراستان خراسان شمالی، محمدنقی کاظمیان افزود: ۶۵ درصد از مزارع آبی و دیم جو نیز زیر کشت رفته است.

وی خاطرنشان کرد: ۴۳ درصد از اراضی که برای کشت کلزا نیز در نظر گرفته شده بود تاکنون کشت شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشت غلات در مناطق سرد از جمله مناطق شیروان و فاروج تا حدود ۸۰ درصد انجام و این کشت در مناطق معتدل از جمله بجنورد، اسفراین و جاجرم نیز تا ۵۰ درصد انجام شده است اما بیشترین کشت باقی مانده در استان مربوط به بخش هایی از مناطق گرم شهرستان مانه و سملقان، راز و جرگلان و گرمه است.

کاظمیان افزود: کشاورزان مناطق گرم استان بیشتر از دهه دوم آبان ماه انجام می شود.

وی با بیان اینکه سطح سبز اراضی کشت شده استان هم اینک مناسب است گفت: برخی از گندمکاران استان نیز دیمزارهای خود را علیرغم نبود بارش موثر از ابتدای فصل پاییز به صورت «خشکه‌کاری» زیر کشت برده‌ بودند که این بارش ها باعث افزایش سطح سبز آنان خواهد شد.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی مناطق سرد، کشت محصول معمولا تا پایان مهرماه، پایان می گیرد و کشاورزان بعد از آن گندم را بدون بارندگی به صورت خشکه کاری کشت می کنند که با بارش اولین باران سبز می شود.

کاظمیان اظهار داشت: در کشت معمولی کشاورزان بعد از اولین بارندگی زمین را آماده کشت می کنند و در بارندگی بعدی محصول سبز می شود اما با توجه به اینکه امسال از ابتدای فصل پاییز باران موثری نداشته ایم برخی بهره برداران از روش خشکه کاری استفاده کرده و گروهی نیز منتظر اولین باران بودند.

وی با بیان اینکه ۵۵ درصد مزارع آبی غلات استان از رودخانه ها سیراب می شود، گفت: بارندگی دبی رودخانه ها را بیشتر خواهد کرد که کشاورزان از این فرصت استفاده کرده و مزارع خود را آبیاری می کنند.

وی سطح ابلاغی کشت گندم آبی استان در سال جاری را ۴۷ هزار و ۳۸۰ هکتار و ابلاغی گندم دیم را نیز ۹۸ هزار هکتار عنوان کرد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: بهره برداران در روش خشکه کاری بذر را در زیر خاک می کنند و بذر در حالت انتظار قرار می گیرد که پس از یک بارندگی سبز خواهد شد.

کاظمیان اظهار داشت: تغییر اقلیم و نوسانات درجه حرارت در سال های اخیر در استان بیشتر شده است و معمولا پاییزهای خنک و کم بارانی داریم اما زمستان ملایم تر و بارش باران بیشتر از معمول را تجربه می کنیم.

وی سطح زیر کشت جو ابلاغی استان را نیز ۴۸ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: از این سطح  ۲۵ هزار هکتار آبی و ۲۳ هزار هکتار دیم است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید