Iranian Agriculture News Agency

عدم وجود کانون آلوده به ویروس VHS ، IPN و IHN در مزارع پرورش ماهی خراسان شمالی

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: با اجرای طرح پایش بیماری های ویروسی ماهیان پرورشی در سال های جاری و گذشته مشخص شد هیچ کانون آلوده به سه بیماری مهم ویروسی VHS ، IPN و IHN آبزیان در استان وجود نداشته و در واقع، تمام نتایج آزمایشگاهی در هر دو فاز ۱ و ۲ منفی بوده است.

عدم وجود کانون آلوده به ویروس VHS ،  IPN و IHN  در مزارع پرورش ماهی خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، سید فرزین حسینی افزود: یکی از دستاوردهای شاخص دامپزشکی خراسان شمالی از سال گذشته تاکنون، به صفر رسیدن شمار کانون های سه بیماری مهم ویروسی VHS ، IPN و IHN در مزارع ماهیان سردآبی این استان بوده است.

وی هدف از اجرای این طرح سراسری را شناسایی سریع و به موقع مزارع آلوده و حاملان بدون علامت این پاتوژن ها و حذف آن ها از چرخه تکثیر و تولید آبزیان پرورشی برشمرد و یادآور شد: این طرح سالانه در دو مرحله انجام می شود و برای این منظور، ضمن اجرای برنامه مراقبت فعال در تمامی مزارع پرورش ماهیان سردابی از تمامی مزارع تفریخ و پرورش و تعدادی مزارع پرورشی داخل زون های آبزی پروری استان، نمونه برداری انجام و به آزمایشگاه مرجع در خراسان رضوی ارسال می شود.

حسینی تصریح کرد: اقدامات فنی و کارشناسی دامپزشکی استان به ویژه رصد و پایش مستمر و مراقبت فعال مزارع آبزی پروری، نظارت بهداشتی و قرنطینه ای بر ورود و خروج محموله های آبزیان مزارع، ملزم کردن مزارع آبزی پرور به ضدعفونی آب ورودی و خروجی استخرها ازجمله با نصب دستگاه های ازن، در کنار بهبود شرایط امنیت زیستی و ساختار فیزیکی استخرهای پرورشی با فعالیت های آموزشی ترویجی این اداره کل و همکاری تشکل ها و خود آبزی پروران، این دستاورد را رقم زده است.

وی خاطرنشان کرد: VHS یا سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی، IHN یا نکروز عفونی بافت خونساز و IPN یا نکروز عفونی پانکراس، سه بیماری مهم ویروسی هستند که باعث مرگ و میر ماهیان قزل آلای پرورشی می شوند. این بیماری ها جزو بیماری های گزارش کردنی سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) به شمار می روند.

به گفته وی، VHS به نوعی بیماری نخست صنعت پرورش ماهی قزل آلا در دنیا محسوب می شود و در تمام سنین دیده می شود، ولی سنین ۰.۳ تا ۳ گرم بسیار حساس تر هستند. IHN هم بیماری ویروسی است که اکثر گونه های خانواده آزادماهیان و آب شیرین و دریا را درگیر می کند، اما بیشتر در قزل آلای رنگین کمان موجب بیماری و تلفات می شود و همانند بیماری IPN ، جزو بیماری های مهم  ویروسی بچه ماهیان قزل آلا به شمار می آید. IPN هم بیماری ویروسی آزادماهیان پرورشی است و طیف وسیعی از ماهیان را مبتلا می کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید