Iranian Agriculture News Agency

آغاز پایلوت برداشت مکانیزه زعفران در خراسان شمالی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه برای نخستین بار و بصورت آزمایشی برداشت زعفران در این استان به صورت مکانیزه آغاز شده است افزود: تلاش می کنیم تا با حمایت جوانان نخبه به توسعه و ارزش افزوده این محصول بیفزاییم.

آغاز پایلوت برداشت مکانیزه زعفران در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدعلی شریکیان گفت: برداشت مکانیزه دغدغه کشاورزان در فصل برداشت را کاهش می دهد و این شیوه برداشت نیز شرایطی از جمله هموار بودن زمین و کشت ردیفی را نیاز دارد که کشاورزان باید این اصول را نیز رعایت کنند. 

وی افزود: با توجه به اینکه نیروی کارگری زیادی در فصل برداشت زعفران نیاز است و در ایام پیک برداشت زعفران کاران با کمبود نیروی انسانی مواجه می شوند برداشت مکانیزه به آنان کمک زیادی خواهد نمود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: به ازای هر یک هکتار کشت زعفران برای یک نفر شغل مستقیم و برای ۱۸۰ تا ۲۰۰ نفر نیز در مراحل برداشت اشتغال فصلی ایجاد می شود.

شریکیان افزود: پیش بینی می شود برداشت زعفران در سال زراعی جاری در مقایسه با پارسال ۱۰ درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه از سطح چهار هزار و ۳۰۰ هکتار کشتزارهای استان زعفران در حال برداشت است و پیش بینی می‌شود ۲۱ تن محصول به ارزش ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تولید شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: این استان از نظر سطح زیر کشت و تولید زعفران بعد از خراسان رضوی و جنوبی رتبه سوم را در بین استان های کشور دارد.

شریکیان سرانه مصرف زعفران را ۰.۷ گرم در سال به ازای هر نفر دانست و افزود: این محصول بیشتر با هدف صادراتی کشت می شود و ارزش افزوده بالایی نیز دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید