Iranian Agriculture News Agency

خراسان شمالی پنج هزار خانوار عشایری دارد

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: در این استان بیش از پنج هزار خانوار عشایری با حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت وجود دارد که از این تعداد چهار هزار و ۲۰۰ خانوار کوچرو و مابقی نیمه کوچرو هستند.

خراسان شمالی پنج هزار خانوار عشایری دارد

به گزارش خبرنگار ایانادر استان خراسان شمالی، محمدرضا قلی پور مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: یک سوم عشایر استان برای زمستان‌گذرانی و قشلاق به مراوه‌تپه استان گلستان کوچ می کنند و مابقی هم در مناطق گرمسیری داخل این خطه جابجا می شوند.

وی افزود: در مجموع حدود هزار و ۷۰۰ خانوار شامل حدود یک سوم جمعیت عشایری این استان فصل سرد خود را در مناطق گرمسیری مراوه تپه می گذرانندد و برای تعلیف دام های خود از چراگاه های آن خطه استفاده می کنند.

وی اظهار داشت: دو هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری استان نیز با آغاز سرما برای زمستان‌گذرانی به سوی مناطق گرمسیری و قشلاقی در میاندشت اسفراین و جوین خراسان رضوی، بخش هایی از مانه و سملقان و راز وجرگلان  حرکت می کنند.

قلی پور افزود: کوچ پاییزه عشایر خراسان شمالی از دو هفته اخیر به صورت غیررسمی آغاز شده است اما طبق تقویم کوچ عشایر این خانوار های کوچرور باید از ۱۵ آبان ماه استان را ترک کنند.

وی اظهار داشت: امسال به دلیل وضعیت خاص کرونایی عشایر ناگزیرند برای در امان ماندن از آسیب‌های این بیماری، خانواده و نیز دام های خود را به صورت مکانیزه و با استفاده از خودرو به مناطق گرمسیری کوچ دهند.

مدیر کل امور عشایری خراسان شمالی به هزینه های بالای جابه جایی عشایر اشاره کرد و گفت: به طور متوسط هر خانوار عشایری در کوچ مکانیزه متحمل هزینه ای بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون ریال خواهد شد.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا و ضرورت کوچ ماشینی ۱۶۵ میلیارد ریال به هزینه‌های این قشر افزوده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید