Iranian Agriculture News Agency

89 مجوز تاسیس گلخانه در خراسان شمالی صادر شد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 89 مجوز تاسیس در سطح 86.8 هکتار صادر شده است.

89 مجوز تاسیس گلخانه در خراسان شمالی صادر شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدعلی شریکیان افزود: با بازگشایی مجدد سامانه سیتا تعداد 98 طرح احداث گلخانه با سطح 91 هکتار پس از تصویب در کارگروه استان جهت اخذ تسهیلات  از محل تسهیلات تلفیقی بند الف تبصره 18 به بانک های کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید معرفی شده  که 10 طرح با سطح 2.55 هکتار انعقاد قرارداد شده است.

وی خاطرنشان کرد: با فعال سازی ستاد توسعه گلخانه در استان و شهرستان‌ها ،اجرای برنامه‌های آموزشی ترویجی و حذف استعلامات غیر ضروری، تسهیل فرآیند صدور مجوزها ، تامین تسهیلات و  ... در سال گذشته نیز  420 مجوز تأسیس در سطح 75.7  هکتار توسط سازمان های جهاد کشاورزی و نظام مهندسی کشاورزی صادر و 276 طرح احداث گلخانه با سطح 65 هکتار در کارگروه استان مصوب و جهت اخذ تسهیلات بند الف تبصره 18 به بانک های عامل معرفی شده که 23 طرح با سطح 7.8 هکتار با مبلغ 23.6 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اند.

شریکیان گفت: مجتمع گلخانه‌ای 100 هکتاری دوین شیروان با سرمایه گذاری موسسه ملل در کارگروه استانی تصویب و کارگروه ملی نیز با کلیات طرح و پرداخت تسهیلات به صورت فاز بندی موافقت کرده است.

وی اضافه کرد: مجتمع گلخانه‌ای امام رضا(ع) در شهرستان مانه و سملقان نیز در سه فاز با  مساحت 115 هکتار احداث که فاز اول و دوم آن واگذارشده و فاز سوم آماده سرمایه گذاری است و شهرک گلخانه ای ساری گل شهرستان اسفراین با مساحت 50 هکتار که در مرحله تامین زیر ساخت‌ها است.   

وی بیان نمود: توسعه کشت های گلخانه ای در استان روند افزایشی داشته به طوری که سطح گلخانه های در حال بهره برداری و ساخت استان از 10 هکتار در سال 1392 به 70 هکتار رسیده است و استان از نظر سطح کشت در سال 1392 رتبه 29 را داشته که در سال 98 به رتبه 21 در سطح و 17 در تولید ارتقاء یافته است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در گلخانه‌های استان محصولات متنوعی نظیر گوجه فرنگی، خیار، سبزی ریحان، گیاهان گلدانی و گل‌های شاخه بریده (نظیر لسیانتوس ،شب بو)، آلوورا، کاکتوس، نشاء گیاهان دارویی و زراعی، قلمه گل محمدی، نهال پسته و ... تولید می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید