Iranian Agriculture News Agency

کاهش مصرف سموم در کشت غلات خراسان شمالی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه میزان مصرف سموم در کشت غلات در این استان کاهش یافته اضافه کرد: غلات‌کاران این استان با توجه به گرانی سموم در کشت پاییزه حدود ۱۰ درصد کمتر از پارسال استفاده کردند.

کاهش مصرف سموم در کشت غلات خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمد رضایی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: کشت پاییزه گندم، جو و کلزا در سطح ۲۰۰ هزار هکتار اراضی خراسان شمالی آغاز شده است که بیشترین سطح مربوط به محصول گندم است.

وی افزود: از نظر سطح کشتزارهای استان حدود ۷۰ درصد متعلق به گندم، ۲۰ درصد جو و ۱۰ درصد به کلزا اختصاص است.

وی  با بیان اینکه در بحث ضد عفونی بذور گندم امسال ۱۰ درصد سموم کمتر استفاده شد گفت: با توجه به اینکه کشاورزان آشنایی زیادی در بحث ضد عفونی بذور دارند ۹۰ درصد در ضد عفونی بذور از سموم استفاده کردند. 

رضایی اظهار داشت: در بحث مصرف سموم در کشت کلزا نیز به طور متوسط تا حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: اگر کشاورزان با انواع سم با بیماری ها و آفات در تولید محصولات کشاورزی مبارزه نکنند حدود ۳۳ درصد تولیدات بر اثر بروز آفات و بیماری‌ها از بین می‌روند که زیان جدی به بخش کشاورزی وارد می‌آید، با احتساب خسارت های انباری این زیان به ۴۰ درصد می رسد.

وی افزود: با توجه به اینکه در این استان فصل مبارزه و سمپاشی بیشتر از اسفند ماه آغاز می شود نگران هستیم که بحث گرانی انواع سموم و علفکش ها در میزان استفاده کشاورزان در اراضی تاثیر داشته باشد.

وی گفت: کشاورزان برای جلوگیری از خسارت باید این بحث را جدی قلمداد کنند و گرانی ها نباید مانع از مبارزه با انواع علفهای هرز در بحث غلات شود چرا که تاثیر زیادی در عمکلرد محصول خواهد داشت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: با توجه به شرایط تحریم ها و مشکلات ارز قیمت سموم نسبت به سال گذشته تا حدود چهار برابر نیز افزایش یافته است که هم اکنون نگران تامین توسط کشاورزان هستیم.

رضایی با بیان اینکه هیچ کمبودی در بحث انواع سموم در استان نداریم افزود: اما تا حدودی با توجه به افزایش قیمت ها قدرت خرید سموم نیز توسط فروشندگان سموم کاهش یافته است اما در تامین سموم هیچ مشکلی نیست.

وی افزود: در کل کشور حدود ۶۰۰ مورد از آفات و بیماری ها در سه گروه آفات عمومی، همگانی و خصوصی شناسایی شده است.

وی اظهار داشت: در بحث آفات همگانی که شامل سن گندم است مبارزه بر عهده کشاورزان است اما به آنان کمک نیز می کنیم، در بحث مبارزه عمومی شامل ملخ و جوندگان مبارزه بر عهده دولت است.

وی افزود: اما بیشترین آفات مربوط به بخش خصوصی است که مبارزه نیز بر عهده خود کشاورزان است، افزایش قیمت سموم در میزان مصرف تاثیر گذار است اما از کشاورزان می خواهیم که این مهم را رها نکنند چرا که خسارت هنگفتی به بحث تولیدات وارد خواهد کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید