Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی با بیان اینکه تمامی هماهنگی های لازم برای کوچ عشایر انجام شده است اظهار داشت: عشایر باید مجوز های بهداشتی را برای کنترل بهداشتی دام و سایر موارد از اداره کل دامپزشکی دریافت کنند.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدرضا قلی پور مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی افزود: تمامی هماهنگی ها برای جا به جای خانوار ها و همچنین دام های آنان انجام شده است در این شرایط محدودیت کرونا برای این قشر مشکلی ایجاد نخواهد شد.

وی گفت: همچنین برای تامین سوخت مورد نیاز خانوار ها نیز هماهنگی شده است و در این خصوص نیز نگرانی نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: با دانشگاه علوم پزشکی استان نیز هماهنگی شده است تا در صورت هرگونه مشکل در خصوص شیوع ویروس کرونا در میان این قشر، اقدامات لازم برای درمان آنان انجام شود.

وی افزود: شیوع بیماری کرونا در کوچ بهاره امسال بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال به فعالیت تولیدی و زندگی عشایر این خط از کشور خسارت وارد کرد که بیشتر خسارت‌ها از ناحیه کوچ بود.

قلی پور اظهار داشت: امسال تمامی تمهیدات لازم برای کوچ ایمن خانوارهای عشایری اندیشیده شده که در این خصوص با تمامی دستگاه های مسوول و مرتبط هماهنگی لازم صورت گرفته است.

وی افزود: خدمات مربوط به مسایل حفاظت دام ها در خصوص پیشگیری از شیوع بیماری‌ها توسط دامپزشکی و تامین امنیت عشایر نیز با هماهنگی نیروی انتظامی، بسیج، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، شوراهای اسلامی شهر و روستا و پلیس راه انجام می شود.  

وی ادامه داد: عشایر خراسان شمالی همه ساله بهار و تابستان خود را در مناطق خوش آب و هوای دامنه کوه های شاه‌جهان، کوه های باغان، کنج خور، کوه سالوک، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ، رباط، امیرانلو، دره پرور و کوه تخته میرزا سپری می کنند.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی افزود: مدت زمان اقامت عشایر در نواحی قشلاقی استان تا فروردین ماه سال آینده به درازا خواهد کشید.

قلی پور در خصوص عشایر نیمه کوچرو نیز گفت: این قشر تنها در یک فصل کوچ کرده و بیشتر در مناطق ییلاقی به سر می برند که عمده قشلاق خود را در بخش هایی از راز و جرگلان، مانه و سملقان، اسفراین، جاجرم، کالیمانی و میاندشت می گذرانند.

وی با بیان اینکه مدیریت کوچ در شرایط کرونایی کار بسیار دشواری است، افزود: گروه های مدیریت کوچ اداره کل امور عشایر خراسان شمالی در سطح استان مستقر هستند و به طور مستمر در مناطق گشت زنی می کنند.

وی گفت: در زمان کوچ توصیه ها و هشدارهای لازم در خصوص عدم توقف عشایر کوچنده در بین مسیر و روستاهای اطراف، هشدار هواشناسی، آموزش‌هایی برای پیشگیری از کرونا و توزیع اقلام کوچ و بهداشتی در بین خانوارهای کوچنده برای مدیریت کوچ انجام می‌شود تا عشایر به سلامت به مناطق قشلاقی خود برسند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید