Iranian Agriculture News Agency

انعقاد قرارداد آستان قدس رضوی با کلزاکاران خراسان شمالی در سطح ۲ هزار و ۹۶۵ هکتار

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: آستان قدس رضوی در سطح ۲ هزار و ۹۶۵ هکتار با کلزاکاران این استان در سال زراعی جاری قرارداد کشت بست.

انعقاد قرارداد آستان قدس رضوی  با کلزاکاران خراسان شمالی در سطح ۲ هزار و ۹۶۵ هکتار

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدنقی کاظمیان افزود: تاکنون کشاورزان استان دو هزار و ۷۳۰ هکتار دانه روغنی کلزا در اراضی استان کشت کرده اند و سطح سبز این اراضی نیز دو هزار و ۵۰۰ هکتار است.

وی افزود: تنها ۵۰ هکتار از کشتزارهای دانه روغنی کلزا دیم و مابقی آبی است.

وی سطح ابلاغی کشت دانه روغنی کلزا در این استان را هفت هزار هکتار عنوان کرد و گفت: علت استقبال کم از کشت کلزا در این استان دیر اعلام شدن نرخ خرید تضمینی محصول کلزا  نسبت به گندم بوده است.

کاهش کشت کلزا در استان در حالی است که آستان قدس محصول هفت هزار هکتار دانه روغنی کلزا را برای سال زراعی جاری خریداری کرده است که بدین ترتیب نگرانی کشاورزان از بابت فرش برطرف شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در ادامه افزود: در برداشت کلزا تنها دانه روغنی آن برداشت می شود کاه به عنوان علوفه دامی وجود ندارد بعضا برخی از بهره برداران به همین دلیل امسال از کشت این محصول صرفه نظر کردند و گندم و جو کشت کردند تا این خوراک دام را نیز داشته باشند.

مهندس کاظمیان افزود: امسال ۱۶ تن و ۴۸۰ کیلوگرم بذر کلزا و ۵۷۳ تن انواع کود شامل اوره، پتاس و فسفات بین کلزا کاران استان توزیع شد.

وی گفت: هم اینک تنها چهار تا پنج روز فرصت کشت دانه روغنی کلزا در منطقه مانه و سملقان وجود دارد که پیش بینی می شود سطح زیر کشت به سه هزار هکتار برسد.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه کشت این محصول در کشور از اهمیت زیادی برای رسیدن به خود اتکایی روغن برخوردار است اما کشت آن پر هزینه است و با وجود اینکه بذر یارانه ای به آنان داده می شود اما هزینه سم مصرفی و سایر اقدامات نیز بالا است.

مهندس کاظمیان با بیان اینکه تنها کشاورزانی کشت کلزا دارند که به قانون کشت تناوب با گندم و تولید پایدار غلات اعتقاد دارند،   گفت: کشت کلزا در تناوب با گندم باعث بالا رفتن ۲۵ تا ۳۰ درصد محصول خواهد شد که این مهم را به زارعان توصیه می‌کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید