Iranian Agriculture News Agency

تشکیل ۳۰ پرونده آتش‌سوزی مراتع در خراسان شمالی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: نیمه نخست امسال ۳۰ پرونده برای افرادی که مسبب ایجاد آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی بودند، تشکیل شده است.

تشکیل ۳۰ پرونده آتش‌سوزی مراتع در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، موسی الرضا حیاتی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: در این بازه زمانی بیش از ۱۱۰ آتش سوزی در منابع طبیعی استان رخ داد و بیش از ۳۰۰ هکتار از منابع طبیعی نیز با آتش درگیر شد و خسارت دید.

وی با بیان این که آتش سوزی منطقه سالوک خسارت زیادی به درختان منطقه بویژه درختان ارس وارد کرد، گفت: بی احتیاطی مردم در افروختن و خاموش کردن آتش عامل اصلی این آتش سوزی هاست و علاوه بر این،  در چنار دره درکش نیز ۱۵هکتار از منابع طبیعی و جنگل در آتش سوخت و شماری از درختان ارس، زالزالک و کرکو نیز از بین رفت.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از وقوع آتش سوزی های پراکنده و در مساحت های کم نیز خبر داد و افزود: گاه برخی از این آتش سوزی ها در آمارها گنجانده نمی‌شود.  

حیاتی خاطرنشان کرد: برخی درختان نظیر ارس حداقل ۱۵ سال طول می کشد تا رشد کند و درختانی مانند زالزالک ۲۰ سال زمان نیاز دارد تا به بار بنشیند و از بین رفتن درختانی مانند ارس جبران ناپذیر است زیرا در شرایط عادی امکان تکثیر این درخت ممکن نیست و یا به سختی ممکن می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اظهار داشت: خسارت به جنگل ها و درختان ارس به لحاظ مالی ممکن است اما به لحاظ ارزشی که این درختان دارند قابل ارزیابی نیست.

وی از تلاش برای تکثیر ارس در برخی نقاط استان خبر داد و اظهار داشت: در نهالستان ها بذر ارس پرورش داده می شود و چندین سال زمان و توجه نیاز دارد تا سبز شود و حتی اگر سبز شود و در محیط طبیعی خود قرار گیرد ۱۰۰ سال طول می کشد تا تبدیل به درختان کنونی شود.

وی افزود: در زیستگاه های این درخت که تقریبا در همه شهرستان های خراسان شمالی وجود دارد، بذر ارس توسط حیوانات بلعیده شده و پس از دفع راحت در همان اطراف تکثیر می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید