Iranian Agriculture News Agency

تولید سالانه بیش از ۲۲ هزار تن گوشت مرغ در خراسان شمالی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: سالانه ۲۹ هزار تن گوشت مرغ در این استان به مصرف می‌رسد، از مجموع این میزان ۲۲ هزار و ۳۶۰ تن در استان تولید می‌شود.

تولید سالانه بیش از ۲۲ هزار تن گوشت مرغ در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمد محمدزاده  معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه سرانه مصرف گوشت قرمز در استان به ازای هر یک نفر ۳۱ کیلوگرم در سال است، اظهار داشت: برای تامین نیاز استان حدود هفت هزار تن گوشت مرغ از سایر استان ها تامین می شود.

وی افزود: در استان سالانه ۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی می شود که در برخی از ایام با پیک تولید گوشت مرغ و در برخی از ایام نیز با کمبود مواجه هستیم.

وی اظهار داشت: در جلسه های تنظیم بازار استان برنامه ریزی شده است تا بحث جوجه ریزی در استان نیز ساماندهی شود که باید طبق برنامه در هر هفته ۲۱۰ هزار قطعه در سالن های مرغ داری استان جوجه ریزی شود که این وظیفه را بر عهده اتحادیه مرغ داران استان گذاشته ایم.

محمدزاده با بیان اینکه سال گذشته مجوز راه اندازی ۳۰۰ هزار قطعه مرغ گوشتی داده شد افزود: در سال ۹۲ برای ایجاد مرغ داری محدودیت ایجاد شد که با تلاش های صورت گرفته از پارسال تاکنون این محدودیت ها برداشته شده است.

وی افزود: تلاش می شود امسال نیز برای رفع نیاز مصرف گوشت سفید در استان مجوز ایجاد مرغ داری داده شود که در این خصوص هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: از مجموع گوشت سفید تولید در استان ۱۸ هزار و ۷۵۰ تن در واحدهای صنعتی و سه هزار و ۶۱۰ کیلوگرم آن مربوط به گوشت طیور بومی، بوقلمون، کبک و شتر مرغ است.

وی تعداد واحد های مرغ داری استان را ۱۰۱ واحد دانست و افزود: از مجموع این واحد ها ۸۸ واحد فعال و ۱۳ مورد نیز غیر فعال است.

وی گفت: این واحد ها در سال های گذشته ایجاد شده است و بیشتر قدیمی و فرسوده هستند و یا به علت اختلاف در شراکت غیر فعال شده اند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: در هفت ماه سال جاری پنج میلیون و ۵۸۲ هزار قطعه جوجه ریزی در مرغ داری های استان انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳.۷ درصد کاهش داشته است.

محمدزاده افزود: جوجه ریزی در مهر ماه سال جاری در مقایسه با مهر پارسال ۳۱ درصد افزایش دارد.

وی کمبود نقدینگی اتحادیه مرغداران و شرکت های تابعه برای خرید نهاده از جمله ذرت و کنجاله سویا برای مرغداران، تاخیر در ارسال محموله های وارداتی مثل ذرت و کنجاله سویا به دلیل کوتاه بودن دوره جوجه ریزی را از دیگر مشکلات تولید کننده ها دانست و افزود: پیشنهاد می شود حداقل سهمیه مرغداران را از انبارهای داخل تامین شود.

محمدزاده کمبود زیر ساخت ها صنایع کشتارگاهی، سرد خانه و تونل انجماد برای صادرات گوشت مرغ را از دیگر مشکلات مرغ داری ها دانست.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید