Iranian Agriculture News Agency

برداشت زعفران از سطح چهار هزار و ۳۰۰ هکتار کشتزار در خراسان شمالی

برداشت طلای سرخ از سطح چهار هزار و ۳۰۰ هکتار کشتزار در خراسان شمالی آغاز شد که پیش بینی می شود ۲۱ تن محصول تولید شود.

برداشت زعفران از سطح چهار هزار و ۳۰۰ هکتار کشتزار در خراسان شمالی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: این استان از سطح زیر کشت و تولید زعفران رتبه سوم را در بین استان های کشور دارد.

محمدعلی شریکیان افزود: پیش بینی می شود که برداشت زعفران در سال زراعی جاری در مقایسه با پارسال ۱۰ درصد افزایش یابد.

وی گفت: میانگین عملکرد تولید زعفران در این استان ۶.۲ کیلوگرم در هکتار است که این رقم حدود ۲ برابر میانگین کشوری آن است.

شریکیان اظهار کرد: زعفران گیاهی کم توقع و پربازده اقتصادی است که برای کشت در مناطق خشک و نیمه خشک مناسب است و زمان نیاز آن به آب فصلی از سال است که دیگر محصولات به آب نیازی نداشته یا حداقل با مشکل کم آبی مواجه نمی شوند.

وی اظهار کرد: ایران ۹۰ درصد از سطح زیر کشت و ۸۹ درصد تولید محصول زعفران را به خود اختصاص داده است.

شریکیان افزود: خراسان رضوی و خراسان جنوبی به ترتیب رتبه اول و دوم را در سطح کشور دارند که خراسان شمالی در رده سوم کشور قرار دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: زعفران در هشت شهرستان استان کشت و کار می شود که فاروج رتبه اول را دارد.

شریکیان افزود: شرایط مناسب اقلیمی، سازگاری، نیاز آبی کم، عملکرد و درآمد اقتصادی مناسب، ارتقای دانش فنی زعفران کاران و سهولت نگهداری آن از عوامل مهم توسعه این محصول صادراتی در استان است.

وی گفت: کشت و تولید زعفران اشتغال خوبی ایجاد می کند به طوری که هر یک هکتار زعفران در مراحل کاشت، داشت و برداشت و فرآوری، یک شغل مستقیم و حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ شغل غیرمستقیم و فصلی ایجاد می کند.

وی گفت: ارزش اقتصادی تولید زعفران در این استان هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است که ۱۷ درصد ارزش کل تولیدات باغی را شامل می‌شود.

وی افزود: امکان حذف و جایگزینی باغ های آب بر با زعفران، سهولت در کشت مکانیزه و ارزش اقتصادی بالا، سهولت در نگهداری محصول، وجود  پنج واحد فرآوری و بسته بندی زعفران با ظرفیت سالانه ۳.۴تن و امکان صادرات آن  از جمله مزایای کشت این محصول است.

شریکیان گفت: نظارت و مشاوره کارشناسان در مراحل کاشت، داشت و برداشت و انتقال دانش فنی به بهره برداران، اجرای طرح توسعه زنجیر ارزش زعفران، توزیع نهاده های کشاورزی، تامین ادوات الگویی کشت از جمله حمایت های این سازمان است.

وی افزود: کمبود ماشین آلات برداشت مکانیزه، ضعف دانش فنی در محیط تولید، احتمال طغیان آفات و بیماری های خاص با توجه به سرعت توسعه کشت، نابسامانی بازار و عدم وجود برنامه های صادراتی مشخص، صادرات فله ای و نبود فرآوری محصول زعفران از جمله مشکلات و دغدغه های حوزه زعفران در استان است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید