Iranian Agriculture News Agency

کرونا مانع تولید چند برابری پیله ابریشم پاییزه در خراسان شمالی شد

کارشناس نوغانداری سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از پیش بینی تولید ۷۰۰ کیلوگرم پیله ابریشم در استان خبر داد.

کرونا مانع تولید چند برابری پیله ابریشم پاییزه در خراسان شمالی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، جمالی گفت: برای تولید پاییزه پیله ابریشم ۵۵ جعبه تخم نوغان میان نوغانداران استان توزیع شد که پیش بینی می شود ۷۰۰ کیلوگرم پیله ابریشم تولید شود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته برای تولید پیله ابریشم پاییزه ۲۵ جعبه تخم نوغان توزیع شده بود، افزود: در آن مدت ۶۰۰ کیلوگرم پیله ابریشم تولید شد.

جمالی در پاسخ به این سوال که چرا در سال گذشته با توزیع ۲۵ جعبه ۶۰۰ کیلوگرم پیله تولید ولی امسال با توزیع ۵۰ جعبه فقط ۷۰۰ کیلوگرم از این محصول تولید می شود، اظهارکرد: نوسانات دمایی یکی از مهمترین علت این امر بوده است که دما از ۲۵ درجه سانتی گراد در روز به صفر درجه سانتی گراد در شب می رسید.

وی ادامه داد: نوغانداران برای جلوگیری از آسیب رسیدن تخم های نوغان از نوسانات دمایی باید چراغ هایی را روشن می کردند که به علت عدم آگاهی این امر تحقق نیافت.

این مقام مسئول تصریح کرد: در سال گذشته کلاس های آموزشی لازم برای نوغانداران برگزار و نکات مورد نیاز ارائه شد اما امسال به علت شیوع ویروس کرونا موفق به برگزاری این کلاس ها و ارائه مطالب مورد نیاز نشدیم.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در سال گذشته تعدادی از نوغانداران متعلق به شهرستان راز و جرگلان بود اما در سال جاری میزان تولید پیله ابریشم پاییزه در این شهرستان صفر بود.

کارشناس نوغانداری سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: در واقع افرادی که امسال اقدام به کشت پاییزه پیله ابریشم کردند متقاضیان جدید بودند.

به گفته وی تولید پیله باریشم پاییزه در خراسان شمالی طی سال جاری در شهرستان های بجنورد، شیروان، مانه و سملقان، جاجرم و فاروج بوده است.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی رتبه چهارم را در تولید پیله ابریشم دارد، ادامه داد: رتبه نخست کشوری در میانگین تولید و بهره وری پیله ابریشم متعلق به خراسان شمالی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید