Iranian Agriculture News Agency

برنج‌کاران خراسان شمالی در همهمه بی‌آبی و دلواپسی درآمدزایی

برنج‌کاران خراسان شمالی در حالی از کشت این محصول منع شده‌اند که معیشت آنها به آن گره خورده و از طرفی محصولات جایگزین معرفی شده همانند برنج سوددهی ندارد و به همین علت روستاییان همچنان به کشت آن اقدام می‌کنند.

برنج‌کاران خراسان شمالی در همهمه بی‌آبی و دلواپسی درآمدزایی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، بروز خشکسالی های متوالی در سال های گذشته و کم آبی ها سبب شده تا کشت برنج در تمام استان ها جز دو سه استان، ممنوع شود. از این رو قرار است در سه سال کشت برنج در خراسان شمالی به صفر برسد. 

مدیر جهاد کشاورزی مانه و سملقان در این خصوص گفت: یکی از محصولاتی که به عنوان جایگزین کشت برنج در استان معرفی شده یونجه است اما کشت یونجه نمی تواند به اندازه برنج، برای کشاورز درآمد داشته باشد از این رو نمی توان توقع داشت که یونجه، جایگزین برنج شود.

هادی قهرمانیان اظهار کرد: اکنون برنج در مناطقی از شهرستان کشت می شود که جز برنج، محصول دیگری قابل کشت نیست، البته توصیه ما به برنج کاران این است در مناطقی که کشت محصول دیگر قابل انجام است، یونجه کشت کنند.

وی افزود: ۹۸ درصد از برنج تولیدی خراسان شمالی، در شهرستان مانه و سملقان تولید می شود که ارقام آن شامل سدری دم سیاه، سنگ طارم، طارم هاشمی و طارم دم سیاه است.

قهرمانیان اظهار کرد: در این شهرستان بیش از ۷۰۰ هکتار از کشتزارها زیر کشت برنج رفته است البته پارسال به دلیل شرایط مساعد بارندگی و مناسب بودن منابع آب سطحی، سطح زیر کشت این محصول بیشتر بود.

وی افزود: آنچه سبب شده تا کشاورزان در برابر ممنوع شدن کشت برنج مقارمت کنند و یا نگران آن باشند، به حاشیه رفتن میزان درآمدشان است، هنوز کشت جایگزین برنج به لحاظ صرفه اقتصادی بالا به کشاورزان معرفی نشده است.

قهرمانیان تصریح کرد: هیچ کدام از این گونه ها که به عنوان جایگزین کشت برنج، به کشاورزان معرفی شده، نمی تواند درآمدی معادل درآمدهای حاصل از کشت برنج داشته باشد. اگرچه کشت حبوبات، چغندرقند و یا ذرت علوفه ای، به عنوان کشت جایگزین معرفی شده است.  

مدیر جهاد کشاورزی مانه و سملقان افزود: اکنون تنها کشاورزانی به کشت محصول برنج مشغول هستند که تامین آب مورد نیاز برای آنان، نه مشکلات اجتماعی و اعتراض سایر کشاورزان را به همراه دارد و نه از منابع آب زیرزمینی برای کشت و کار استفاده می کنند.  

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید