Iranian Agriculture News Agency

تولیدات عشایری خراسان شمالی با استفاده از دانش نوین به۸۳۰۰ تن رسید

مدیر کل امور عشایری خراسان شمالی گفت: تولیدات عشایری این استان با استفاده از دانش نوین به هشت هزار و ۳۰۰ تن طی امسال رسید.

تولیدات عشایری خراسان شمالی با استفاده از دانش نوین به۸۳۰۰ تن رسید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدرضا قلی پور گفت: این در حالی است که این میزان در گذشته طی سال هفت هزار و ۵۰۰ تن بوده است.

وی با اشاره به اینکه در راستای توانمندسازی خانوار عشایری و طرح تکمیل زنجیره گوشت قرمز در میان جمعیت عشایری استان در حال اجرا است، افزود: با اجرای این طرح از ورود بره سبک وزن به بازار و همچنین دلال ها خودداری می شود.

قلی پور با بیان اینکه این طرح با استفاده از دانش بومی و دانش نوین پرواربندی دام انجام می شود، ادامه داد: کاهش هزینه های تولید یکی از اهداف این طرح است که با استفاده از دانش نوین میزان استفاده خوارک دام از ۱۲ تا ۱۳ کیلوگرم به شش کیلوگرم کاهش یافته است و از سوی دیگر طول دوره دام پرواری برای رسیدن دام به وزن ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم ۱۱۰ تا ۱۲۰ روز بوده که به ۸۲ روز رسیده است.

به گفته وی از سوی دیگر افزایش وزن روزانه نیز از ۲۰ گرم طی روز به ۳۵۰ گرم رسیده است.

مدیر کل امور عشایری خراسان شمالی تاکید کرد: در شش ماه نخست سال گذشته برای اجرای این طرح مبلغ ۲۱ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت پرداخت شده بود که این رقم طی سال جاری هشت میلیارد تومان بوده است.

وی تصریح کرد: تولید گوشت قرمز که با اجرای این طرح از هفت هزار و ۵۰۰ به هشت هزار و ۳۰۰ رسیده تا پایان امسال به ۹ هزار تن خواهد رسید.

قلی پور در ادامه گفت: تاکنون ۳۰ درصد از جامعه عشایری از این طرح استقبال کرده اند و در برنامه است که این سطح را تا یکی دو سال آینده به ۸۰ درصد برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: از آنجاییکه مقدار قابل توجهی از نهاده های دامی وارد کشور می شود با اجرای این گونه طرح می توان از واردات نهاده کاهش داد.

این مقام مسئول تعداد دام های عشایری استان را ۷۵۰ هزار راس اعلام کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید