Iranian Agriculture News Agency

تولید انگور دیم در خراسان شمالی حدود ۲ برابر میانگین کشور است

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: از هر هکنار تاکستان‌ دیم این استان ۷.۵ تن انگور برداشت می‌شود که این رقم حدود ۲ برابر میانگین کشوری آن است.

تولید انگور دیم در خراسان شمالی حدود ۲ برابر میانگین کشور است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدعلی شریکیان ، تلاش باغداران سختکوش و مجرب استان را موجب افزایش میزان عملکرد تاکستان های دیم خراسان شمالی دانست و گفت: میانگین برداشت محصول از تاکستان های دیم کشور تنها ۴ تن در هکتار است.

وی افزود: البتته کیفیت بالای خاک اراضی دیم استان، به ویژه در منطقه انگورخیز بدرانلوی بجنورد نیز در افزایش میزان تولید و عملکرد تاثیر چشمگیری دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال ۱۷۷ هزار تن انگور از سطح ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار تاکستان این استان برداشت شود، اظهار داشت: ارزش اقتصادی انگور برداشتی سالانه استان هفت هزار میلیارد ریال است که سهم آن در سبد اقتصاد کشاورزی این خطه ۱۳ درصد است.

شریکیان افزود: با توجه به سرمای دیررس بهاره، گمان می رود که تاکستان های استان ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش محصول داشته باشد که این خسارت در مناطق کوهستانی، کوهپایه ای و دشتی استان متفاوت است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: از مجموع انگور تولیدی این استان ۱۰۵ هزار تن کشمشی، ۷۰ هزار تن کلاهداری و مابقی شامل دیگر گونه ها است.

شریکیان افزود: استان خراسان شمالی از نظر تولید انگور در سطح کشور جایگاه ششم را دارد، پرورش انگور از قدیم در این خطه معمول بوده است که سازگاری خوبی با اقلیم منطقه دارد و تاکداران استان فراورده های متنوعی از این محصول تولید می کنند که بسیار بازارپسند است و کشمش، سرکه و شیره از آن جمله است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه ارقام مختلف انگور در این استان وجود دارد گفت: بیش از ۹۰ درصد تولیدات انگور استان از گونه های کشمشی و کلاهداری است.

وی سرانه مصرف انگور در استان را ۱۵ کیلوگرم در سال دانست و افزود: ۱۲ هزار تن انواع انگور و ۴۳۲ تن کشمش در داخل استان مصرف می شود و سایر تولیدات به استان های همجوار از جمله گلستان، مازندران، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان حمل می شود.

وی اظهار کرد: ۶ هزار هکتار تاکستان انگور از رقم کلاهداری در این استان وجود دارد که بیشتر این تاکستان ها در منطقه بدرانلوی بجنورد است.

شریکیان با بیان اینکه انگور تولیدی استان از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار است گفت: اقبال به این محصول در بازارهای جهانی نیز بالا است که باید با ایجاد زمینه های مناسب شرایط فروش آن را فراهم کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید