Iranian Agriculture News Agency

کشت نشایی چغندرقند در سطح ۲۰ هکتار از اراضی خراسان شمالی به صورت الگویی انجام می شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر کشت نشایی چغندرقند در سطح ۲۰ هکتار و آن نیز به صورت الگویی انجام می شود.

کشت نشایی چغندرقند در سطح ۲۰ هکتار از اراضی خراسان شمالی به صورت الگویی انجام می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدجواد تشکری گفت: خراسان شمالی در کشت نشایی چغندرقند تا میزان مطلوب فاصله زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مزیت های کشت نشایی چغندرقند در استان صرفه جویی در مصرف آب است، افزود: در حال حاضر دستگاه کاشت نشاء نیز وارد استان شده است اما هزینه خرید نشای چغندر قند بالا است و به دنبال راهی برای خرید نشاهای این محصول با قیمت کمتر هستیم.

تشکری با بیان اینکه برداشت چغندرقند در این استان از ۱۵ مهرماه آغاز می شود، ادامه داد: طی سال جاری در سطح دو هزار و ۳۰۰ هکتار این محصول در استان کشت شده است که سهمیه اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای خراسان شمالی دو هزار و ۵۰۰ هکتار بوده و در واقع سطح زیرکشت این محصول با افزایش و کاهش قیمت آن زیاد و کم می شود.

وی از آغاز فعالیت کارخانه قند شیروان طی یکی دو آینده خبر داد و گفت: تعداد بیشتر کشاورزان با کارخانه قند شیروان برای تحویل محصول قرار داد بسته و تعدادی نیز با کارخانه شهرهای مجاور همچون کارخانه قند جوین در در سطح ۳۰۰ هکتار نیز هنوز قراردادی با هیچ کارخانه ای منعقد نشده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در سال های گذشته در کارخانه قند شیروان به وجود می آید حمل بار از استان های دوردست و تشکیل صف های طولانی برای تخلیه بار بوده که اکنون این مشکل حل شده و تصمیم بر این گرفته شده تا چغندرقند به منظور جلوگیری از پرداخت کرایه بالا از استان های دوردست صورت نگیرد و به این ترتیب از تشکیل نصف نیز خودداری می شود.

وی توصیه کرد: از کشاورزان تقاضا می شود که به هنگام برداشت و تحویل محصول خود با کارخانه قند هماهنگی های لازم انجام دهند و این طور نباشد که محصول جمع آوری و بعد از گذشت مدتی آن را تحویل دهند که این امر سبب می شود تا از عیار چغندرتولیدی کاهش یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه در سال جاری هر کیلوگرم چغندرقند توسط کارخانه قند شیروان با قیمت ۶۰۲ تومان خریداری و کرایه هر کیلو با رقم ۵۰ تومان پرداخت می شود، افزود: هزینه های کاشت و تولید این محصول افزایش یافته است و تقاضا می شود تا بررسی های لازم صورت گیرد تا برای سال آینده قیمت ها اصلاح و منطقی تر شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید