Iranian Agriculture News Agency

۱۰ هزار تن بذر کشت پاییزه کشاورزان خراسان شمالی تامین شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۱۰ هزار تن انواع بذور گندم و جو آبی و دیم تامین شده که برای کشت پاییزه در اختیار کشاورزان این استان قرار می‌گیرد.

۱۰ هزار تن بذر کشت پاییزه کشاورزان خراسان شمالی تامین شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، عبدالله یوسفی گفت: برای کشت پاییزه امسال ۹ رقم گندم آبی و هشت رقم گندم دیم، همچنین پنج رقم جو آبی و سه رقم جو دیم در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه امسال ارقام جدیدی نیز در بین بهره برداران توزیع می شود، افزود: ارقام جدید گندم آبی شامل ارسبار، حیدری و مهرگان و ارقام رایج آن نیز شامل پیشگام و میهن است و برای مزارع دیم نیز ارقام جدید گندم شامل آذران، هشترود و صدرا و ارقام رایج کوهدشت، آذر۲ و کریم در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

یوسفی اظهار کرد: ارقام جدید جو آبی نیز خاتم و جلگه و ارقام رایج شامل بهمن و ریحان ۰۳ و ارقام جدید جو دیم گونه انصار و ارقام رایج نیز سهند و آبیدر است.

وی قیمت هر کیلوگرم بذر گندم گواهی شده را ۳۴ هزار و ۹۰۰ ریال عنوان کرد و افزود: قیمت هر کیلوگرم بذر جو نیز ۳۲ هزار ریال تعیین شده است.

یوسفی اظهار کرد: قیمت بذر کلزا نیز از ۱۷۰ هزار ریال برای بذور تولید داخل است که تا ۶۴۰ هزار ریال برای بذور هیبرید خارجی متغیر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: به طور معمول کشت پاییزه در استان از اواسط شهریورماه و به خصوص با کشت کلزا آغاز می شود که با کشت ارقام سردسیری گندم ادامه پیدا می‌کند.

یوسفی افزود: کل برنامه کشت پاییزه گندم جو و کلزای استان به میزان ۲۰۰ هزار هکتار بوده است که از این میزان ۷۹ هزار هکتار به صورت آبی و مابقی به صورت دیم زیر کشت می رود.

وی افزود: سطوح کشت گندم و جو آبی استان به ترتیب ۴۷ هزار و ۴۲۵ هکتار، ۲۵ هزار هکتار و هفت هکتار و سطوح کشت گندم و جو دیم به ترتیب ۹۸ هزار هکتار و ۲۳ هزار هکتار است.

یوسفی اظهار کرد: به جز کشت گندم جو و کلزا سایر گیاهان نیز در برنامه الگوی کشت پاییزه قرار دارند که مهمترین آنها کشت یونجه آبی و دیم به میزان حدود ۱۵ هزار هکتار و کشت نخود و عدس دیم به میزان ۱۵ هزار هکتار است.

وی افزود: تمامی نهاده های مورد نیاز برای کشت پاییزه گندم جو و کلزا تدارک دیده شده است.

وی اظهار کرد: کود اوره به قیمت قبل ۵۴ هزار و ۵۶۲ ریال در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و به ازای هر هکتار کشت آبی به میزان ۷۵ کیلوگرم و در دیم به میزان ۵۰ کیلوگرم کود به کشاورزان تحویل می شود، مابقی سهمیه کودی به صورت سرک تا انتهای سال تامین و توزیع خواهد شد.

وی افزود: کودهای فسفاته و پتاسه نیز در حال حاضر با قیمت های جدید و به ازای هر هکتار کشت آبی ۱۰۰ کیلوگرم و دیم ۵۰ کیلوگرم تحویل می شود.

یوسفی اظهار کرد: توزیع کود توسط سامانه اینترنتی صورت می گیرد و به این منظور سطوح کشت کشاورزان و مشخصات آنها در سامانه وارد شده و کشاورزان می توانند با مراجعه به مراکز توزیع کود، نسبت به دریافت سهمیه کود اقدام کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید