Iranian Agriculture News Agency

تبدیل هزار و ۲۰۵ هکتار اراضی شیب‌دار خراسان شمالی به باغ

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی بر توسعه باغ ها در اراضی شیب‌دار تاکید کرد و اظهار داشت: توسعه باغ ها و گیاهان دارویی در اراضی شیبدار مستعد، در سال ۹۲ به میزان ۳۳۰ هکتار بوده است که درسال ۹۸ به دو هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است.

تبدیل هزار و ۲۰۵ هکتار اراضی شیب‌دار خراسان شمالی به باغ

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدعلی شریکیان گفت: در سال ۹۷، هزار و ۲۹۵ هکتار و در سال ۹۶ نیز ۵۳۱ هکتار از اراضی شیب دار تبدیل به باغ شد.

وی اظهار کرد: درختان انگور، بادام و گل محمدی در باغ های اراضی شیب دار کشت شده است.

وی گفت: توسعه باغ ها در اراضی شیب دار یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است که با هدف جلوگیری از فرسایش آب و خاک، استفاده از آب سبز، تولید پایدار از عرصه های شیب دار و کم بازده، تامین بخشی از نیاز های غذایی در زمینه تولیدات باغی، اشتغالزایی و توسعه فعالیت های آبخیزداری اجرا می شود.

شریکیان افزود: برخی از شهرستان های  این استان از جمله بجنورد با توجه به وضعیت مساعد خاک و بارش ها ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه باغات دراراضی شیب دار دارد.

 وی خاطرنشان کرد: فعالیت زراعی در اراضی شیب دار باعث فرسایش خاک به عنوان مهمترین بستر تولید می شود اما با توسعه باغات و گیاهان دارویی می توان این منبع مهم را حفظ کرد.

شریکیان با بیان اینکه امکان کشت باغ های دیم در اراضی شیب دار این شهرستان وجود دارد اظهار داشت: ستاد ویژه بدرانلو با حضور اعضاء کمیته فنی وزارت متبوع در این راستا تشکیل شد، در این ستاد تنوع رقم، به باغی، تغذیه باغ، اجرای طرح فراز، توسعه باغات فنی مورد تاکید قرار گرفت واقدامات آموزشی ، ترویجی، تامین نهال و اجرای باغات الگویی با ایجاد سامانه های آبگیر انجام شده است.

شریکیان با بیان اینکه این استان توانمندی و ظرفیت توسعه باغ در اراضی شیب دار را دارد گفت: در ارتفاعات این استان بارش باران بیش از میانگین استان است.

برای توسعه باغ در اراضی شیب دار در بیش از ۱۰ هزار هکتار از منطقه اسدلی، بدرانلو و مناطقی از راز و جرگلان این استان مطالعه شده است که پس از آماده شدن زیر ساخت های لازم قابلیت توسعه باغات را دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید