Iranian Agriculture News Agency

۶ هزار و 408 هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در خراسان شمالی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان تاکنون به ۶ هزار و 408 هکتار رسیده است.

۶ هزار و 408 هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدعلی شریکیان گفت: در سال ۹۲ سطح زیر کشت گیاهان دارویی از جمله گل محمدی و زعفران در این استان تنها ۲ هزار و ۸۷ هکتار بود.

وی مهم ترین مزایای کشت و توسعه عمل آوری گیاهان دارویی را سودآوری و ارزش افزوده بالا نسبت به سایر محصولات زراعی، سازگاری آن با محیط و قابلیت کشت در شرایط نامساعد و محدود کننده اقلیمی خاک و آب، مدیریت مصرف آب و اصلاح الگوی کشت، توسعه سلامت و بهداشت عمومی و امکان تولید محصول ارگانیک و تامین ماده خام اولیه برای صنایع فرآوری، دارویی، بهداشتی، آرایشی و ایجاد اشتغال عنوان کرد.

شریکیان، توسعه اکوتوریسم، افزایش صادرات و ایجاد درآمد ارزی، استفاده از گیاهان دارویی به عنوان مکمل های غذایی، نوشابه سازی، شیرینی سازی را از دیگر مزایای کشت گیاهان دارویی برشمرد که نقش بسیار مهمی در بهبود سلامت جامعه دارد.

وی سطح کنونی زیر کشت زعفران را در این استان سه هزار و 997 هکتار دانست و افزود: سطح زیر کشت زعفران در این استان در سال ۹۲ تنها 586 هکتار بود.

وی با بیان اینکه تولید طلای سرخ در این مدت ۹۵۰ درصد رشد یافته است، گفت: سال گذشته ۱۹.9 تن زعفران در استان تولید شد و حال آنکه میزان تولید این محصول استان در سال ۹۲ حدود ۲.۲ تن بوده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش سطح زیر کشت گل محمدی در این استان را ۴۵۵ هکتار دانست و افزود: سطح زیر کشت این محصول نیز در سال ۹۲ تنها ۵۳ هکتار بود.

شریکیان اظهار کرد: در آن سال تنها ۳۰ تن محصول گل محمدی در استان تولید شده بود که پارسال ۳۰۵ تن گل محمدی از گلستانهای استان برداشت شد.

وی سطح زیر کشت سایر گونه های گیاهان دارویی در استان را نیز در سال ۹۲، هزار و 447 هکتار عنوان کرد و افزود: این سطح اکنون به هزار و ۹۵۷ هکتار افزایش یافته و میزان تولید آن نیز ۷۰ درصد رشد یافته است.

شریکیان اظهار کرد: استان به لحاظ اقلیمی رویشگاه اصلی بسیاری از گونه های دارویی با ارزش است و توسعه کشت و افزاش تولید گیاهان دارویی یکی از پروژه های مهم برنامه اقتصاد مقاومتی سازمان جهاد کشاورزی است. 

گیاهان دارویی بسیار کم توقع هستند و جایگاه ویژه ای در اصلاح الگوی کشت محصولات باغی استان دارند.

وی گفت: استفاده از گیاهان دارویی در کشور قدمت زیادی دارد و از دیرباز تا امروز مورد توجه همه مردم قرار گرفته است، در گذشته ها برای تسکین و درمان بسیاری از امراض و دردها از گیاهان دارویی استفاده می کرده اند، عمده ترین گیاه دارویی مورد کشت در استان زیره سبز است.

شریکیان دیگر انواع گیاهان دارویی کشت شده در این استان را شامل زیره سبز، نعناع فلفلی، آلوورا، گل گاوزبان، موسیر، آویشن، سیاه دانه، بادرنجبویه و به‌لیمو عنوان کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید