Iranian Agriculture News Agency

نقشه کاداستر ۳۲ هزار و ۵۰۷ هکتار اراضی خراسان شمالی تهیه شد

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تاکنون برای ۳۲ هزار و ۵۰۷ هکتار از اراضی استان نقشه کاداستر تهیه و برای صدور سند به اداره کل ثبت اسناد تحویل شده است.

نقشه کاداستر ۳۲ هزار و ۵۰۷ هکتار اراضی خراسان شمالی تهیه شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدباقر منتظری افزود: کل اراضی کشاورزی استان از جمله اراضی آبی، دیم، بایر و باغ ۶۵۲ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

وی کل اراضی کشاورزی تحت قرارداد برای تهیه نقشه کاداستر در استان را ۲۶۲ هزار و ۲۴۶ هکتار دانست و افزود: عملیات تهیه نقشه کاداستر ۹۶ هزار هکتار از این اراضی به پایان رسیده است.

منتظری اظهار کرد: تاکنون ۶۲ هزار و ۴۸۷ هکتار نیز از کل اراضی کشاورزی تحت قرارداد تاکنون نقشه کاداستر آنها به تایید سازمان نقشه برداری رسیده است.

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: همزمان با اجرای کاداستر اراضی کشاورزی در راستای همکاری دوجانبه با منابع طبییعی ۲۰۰ هزار هکتار نقشه کاداستر اراضی ملی توسط سازمان جهاد کشاورزی تهیه یا در دست تهیه است.

منتظری افزود: عکس برداری هوایی از ۴۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی هم برای تهیه نقشه کاداستر انجام شده است.

وی اظهار کرد: متوسط عملکرد کاداستر اراضی کشاورزی استان نسبت به کاداستر کشور ۴۰.۱۹ به ۲۴.۱۸ درصد است.

وی افزود: استان خراسان شمالی در تثبیت مالکیت کاداستر و رفع تداخلات در دو سال متوالی ۹۶ و ۹۷،   رتبه برتر کشوری را کسب کرده است.

منتظری گفت: سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در راستای قانون جامع حدنگار(کاداستر) و رفع تداخل با هدف سندادار کردن اراضی کشاورزی در قالب اسناد تک برگی، از سال ۹۴ برنامه تهیه نقشه کاداستر در سطح ۶۵۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی، باغی، دیم و آیش را در دستور کار خود قرار داده است.

وی اظهار کرد: در سفر استانی پارسال هیات دولت به این استان، مبلغ ۶۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح کاداستر برای سالهای ۹۸ و ۹۹ مصوب شده بود که از مجموع اعتبار در نظر گرفته شده که در سال جاری۳۰   میلیارد ریال آن تخصیص یافته است، که از نظر اعتبار در مقایسه با سال ۹۷، ۴۱ درصد رشد داشته است.

منتظری گفت: در سال جاری از محل اعتبارات ملی برای تهیه نقشه کاداستر اراضی کشاورزی در سطح ۱۳۱ هزار و ۳۰۰هکتار از اراضی استان با مشاورین قرارداد منعقده شد، تاکنون نقشه برداری آن انجام شده و یا در دست تهیه است که در مقایسه با سال ۹۷ نیز ۴۴ درصد رشد دارد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح کاداستر گامی بزرگ در راستای توسعه کشاورزی، سنددار شدن زمین کشاورزان و تامین امنیت غذایی است گفت: با اجرای طرح ضمن کاهش اختلافات ملکی تمامی اراضی کشاورزی سند دار می شوند.

منتظری با بیان اینکه در طرح کاداستر تداخلات اراضی نیز کاهش پیدا می کند، افزود: دسترسی آسان به اطلاعات مالکیت همه مالکان از دیگر فواید اجرای این طرح به شمار می رود که از این طریق می‌توان به سهولت دریافت که این ملک متعلق به چه کسی است.

وی گفت: با توجه به اینکه موضوع رفع تداخلات اراضی ملی و مستثنیات در پلاک های ثبتی، بیشترین تنش ها را در استان داریم، با تهیه نقشه کاداستر، کمک موثری به موضوع رفع تداخلات خواهد داشت.

خراسان شمالی ۶۵۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید