Iranian Agriculture News Agency

عرصه‌های طبیعی خراسان شمالی برای مبارزه با آفات پایش می‌شود

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع و جنگل‌های استان با هدف شناسایی و مقابله با آفات و بیماری‌ها تا پایان امسال پایش می‌شود.

عرصه‌های طبیعی خراسان شمالی برای مبارزه با آفات پایش می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، حسن ایزانلو گفت: اولویت نخست پایش آن بخش از عرصه های طبیعی استان است که در سال های گذشته دچار آلودگی شده اند.

وی افزود: بیماری قارچ زغالی در جنگل های بلوط شهرستان مانه و سملقان و پوسیدگی در ریشه درختان ارس، بیماری سفیدک طاقی و بروز آفت ملخ در شهرستان گرمه و جاجرم از بیماری هایی است که پارسال منابع طبیعی خراسان شمالی با آن مواجه بود و امسال در اولویت مبارزه و پایش قرار دارد.

ایزانلو اعتبارت این بخش را محدود دانست و افزود: پایش و اقدامات گیاه پزشکی در استان با توجه به بروز و ظهور بیمارهای مختلف در منابع طبیعی و با وجود گستره ۲ میلیون هکتاری منابع طبیعی خراسان شمالی نیاز به اعتباراتی متناسب با وسعت محدوده دارد.

وی اظهار کرد: امسال نیز آفت دارواش در جنگل های هیرکانی منطقه کرکوی شهرستان مانه و سملقان  و سفیدک طاقی  در طاق زارهای شهرستان جاجرم گزارش شده است که برای مبارزه با آن اقدام می شود.

وی افزود: در نیمه نخست امسال نیز در راستای مبارزه با هجوم ملخ و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از عرصه منابع طبیعی اسفراین سمپاشی شد.

ایزانلو درمورد پایش و کنترل آفت قارچ زغالی در جنگل های  هیرکانی و بلوط مانه و سملقان نیز گفت: این بیماری در سال های قبل در جنگل های خراسان شمالی دیده و پایش شد و ارزیابی های ما درسال جاری نشان از کنترل این بیماری دارد.

وی اظهار کرد: اداره کل منابع طبیعی استان هر ساله با انجام گشت، مراقبت و پایش عرصه های طبیعی استان، رصد و شناسایی مناطق و کانون های آلوده مبتلا به آفات و بیماری ها در مراتع و جنگل های استان اقدام می کند تا با کنترل بیماری ها و آفات، پایداری اکولوژیک عرصه ها را حفظ کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید