Iranian Agriculture News Agency

توسعه طرح‌های اصلاح نژادی با واگذاری ایستگاه اصلاح نژاد قوچ کردی شیروان به بخش خصوصی

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: مدیریت ایستگاه اصلاح‌نژاد قوچ کردی حسین‌آباد شیروان به شرکت مزرعه سرودشت محمدیه از طریق برگزاری مزایده و به صورت مشارکتی واگذار شد که با واگذاری آن امکان برنامه ریزی و توسعه طرح های اصلاح نژادی در این ایستگاه وجود خواهد داشت.

توسعه طرح‌های اصلاح نژادی  با واگذاری ایستگاه اصلاح نژاد قوچ کردی شیروان به بخش خصوصی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، مهدی شکاری اظهار کرد: بازه زمانی واگذاری این ایستگاه به مدت ۲ سال است که سالانه این شرکت ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال به سازمان جهادکشاورزی استان پرداخت می نماید.

وی گفت: این ایستگاه دارای امکانات شامل هزار و ۶۷۳ مترمربع فضای مسقف، ۲ هزار و ۳۰۰ مترمربع فضای غیرمسقف و امکانات و تجهیزات گوسفندداری داشتی و تعداد دام قابل واگذاری به تعداد ۳۲۷ راس(۳۰۰ راس گوسفند داشتی و ۲۷ راس قوچ کار) و یک واحد آزمایشگاه ژنتیک و اصلاح نژاد دام است.

شکاری هدف از واگذاری را حفظ، پرورش و اصلاح نژاد گوسفند کردی، اصلاح نژاد دام سبک، حفظ ترکیب گله وفق دستورالعمل های صادره از سوی معاونت بهبود تولیدات دامی و شرح خدمات ابلاغی در زمان مناقصه دانست.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: شرکت مزرعه سرودشت محمدیه در طول قرارداد موظف به افزایش سالیانه ۲۰ درصد جمعیت ژن دار مولد در گله، فروش ۶۰ راس قوچ(۲۰ راس ژن دار و ۴۰ راس بدون ژن) براساس نظر کارفرما، اجرای طرح تحقیقاتی و اصلاح نژادی، اختصاص ۳۰ درصد مبلغ حاصله از فروش دام های اصلاح(حداقل ۲۰ راس قوچ ژن دار، ۴۰ راس قوچ خالص کردی) مابین دامداران برای اجرای طرح های تحقیقاتی و اصلاح نژادی است.

گوسفند نژاد کردی بومی مناطق شمال خراسان است و بیشترین پراکنش آن در شهرستان‌های قوچان، فاروج، شیروان، کلات، درگز و چناران است.

گوسفند کردی گونه‌ای از نژاد آواسی فلسطینی است که در طبقه بندی گوسفندان ایرانی جزو نژادهای بدن رنگین، دنبه دار با جثه متوسط طبقه بندی شده و از نظر تولید جزو نژادهای دو منظوره گوشتی - شیری است.

بره های کردی در دوران شیرخوارگی دارای سرعت رشد بسیار بالایی است و به اصطلاح جزء نژادهای پیش راس است.

پشم این نژاد نیز از نوع رنگین و زبر است که برای بافت قالیچه، نمد و گلیم کاربرد دارد.

ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد گوسفند کردی شیروان در خراسان شمالی در سال ۱۳۶۸ در روستای حسین آباد این شهرستان، در زمینی به وسعت ۱۰ هکتار تاسیس شد که گوسفندان این ایستگاه هر دو سال سه بار زایش دارند.

446 هزار راس دام سبک و 12 هزار راس دام سنگین در شهرستان شیروان نگهداری می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید