Iranian Agriculture News Agency

فروش قراردادی تولیدات کشاورزان خراسان شمالی ناچیز است

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشاورزان این استان بدون ثبت هیچ قراردادی کشت می‌کنند و تنها بخش ناچیزی از محصولات تولیدی بهره‌برداران استان، به صورت قراردادی به فروش می‌رسد.

فروش قراردادی تولیدات کشاورزان خراسان شمالی ناچیز است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، اشکان کاویانی در نشست کمیسیون کشاورزی این اتاق اظهار کرد: در بیشتر کشورها کشاورزان قبل از کشت تا زمانی که تکلیف بازار و خریدار محصول آنان مشخص نشود، اقدام به کشت نمی کنند اما متاسفانه کشاورزان در استان ما بدون توجه به بازار خرید، مبادرت به کشت می کنند که در نتیجه بخش زیادی از محصول آنان پس از برداشت روی دستشان باقی می ماند.

کاویانی بر افزایش خریدهای قراردادی محصولات کشاورزی از سوی کارخانه ها و صنایع تبدیلی تاکید کرد و افزود: باید این مهم را در بین کشاورزان، صاحبان صنایع و واحدهای تولید نهادینه سازی کرد تا کشاورز با خیال آسوده محصول خود را کشت کند.

وی افزود: هم اکنون کشاورزان این استان در کشت گندم و کلزا آسوده خاطر هستند زیرا دولت تمامی محصولات آنان را به صورت تضمینی خریداری می کند و به نوعی از بازار فروش محصول خود اطمینان دارند و چغندرکاران نیز با کارخانه قند برای تحویل محصول قرارداد دارند.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی بر لزوم ایجاد تشکل های کشاورزی در استان تاکید کرد و گفت: بهره برداران باید با تشکیل تشکل هایی با کارخانه ها و صنایع تبدیلی قرارداد ببندند اما متاسفانه در این استان از این امر استقبال نمی شود و این در حالی است که حتی در استان های مجاور، کشاورزان تشکل هایی قوی در خصوص فروش محصولات خود پیش از کشت و عمل آوری تشکیل داده اند.

کاویانی افزود: حتی با ایجاد تشکل، کشاورزان می توانند بهره وری در حوزه کشت و کار را بالا ببرند، کشاورزان باید با خرد جمعی، اقتصاد بخش کشاورزی را ارتقا دهند و این در حالی است که کشاورزی در استان خراسان شمالی بیشتر خرده مالکی و معیشتی است.

وی با بیان اینکه کشاورزان استان گویا از ایجاد تشکل ترس دارند، افزود: بارها بهره برداران در بخش های مختلف را فراخوانده و از آنان خواسته ایم تا با هم تشکلی ایجاد کرده و محصولات خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند و در مقابل نهاده ها و اقلام مورد نیاز را با قیمتی کمتر خریداری کنند اما این قشر از این فعالیت فراری هستند.

کاویانی گفت: با وجود این استان ۱۸ هزار هکتار تاکستان دارد و هرساله تاکداران در فصل برداشت محصول با مشکلات مختلفی مواجه می شوند اما آنان همچنان رغبتی به ایجاد یک تشکل برای حل مشکلات خود نشده اند.

دبیر شورای هماهنگی مدیران اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: امروز در دنیا تشکل ها قیمت محصولات کشاورزی را مشخص می کنند.

مهدی احمدزاده افزود: در استان های مختلف کشور در بخش کشاورزی تشکل های قوی ایجاد شده است اما در این استان در این حوزه ضعیف هستیم و تعداد معدودی تشکل ایجاد شده هم فعالیت چندانی ندارند.

وی با بیان اینکه تشکل ها به معنای واقعی کار خود را انجام نمی دهند، اظهار داشت: هنوز ساز و کاری برای تشکل ها مشخص نشده است و معمولا بعد از تشکیل از دولت انتظار حمایت مالی و یا برنامه دارند در حالی که باید خود برنامه ارایه داده و تولید فکر داشته باشند.

احمدزاده از مسوولان حوزه های مختلف به خصوص کشاورزی خواست قبل از تشکیل تشکل ها افراد را نسبت به این امر توجیه کنند و افزود: قرار نیست کشاورزان بعد از ایجاد تشکل وام بگیرند، تشکل ها باید با همفکری اعضای گروه ایده ارایه دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید