Iranian Agriculture News Agency

۱۰ برابر صرفه جویی در آب با کشت‌های گلخانه‌ای

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: مقدار تولید محصولات در گلخانه هشت تا ۱۰ برابر فضای باز است.

۱۰ برابر صرفه جویی در آب با کشت‌های گلخانه‌ای

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدعلی شریکیان سیاست کنونی وزارت جهاد کشاورزی را افزایش کشت گلخانه ای دانست و گفت: کشت در فضای آزاد بسیار ریسک پذیر است و معمولا مدیریت مشکل خواهد شد اما کشت در گلخانه ها قابل کنترل و ریسک را بسیار پایین می آورد.

وی همچنین با بیان اینکه کنترل بیماری ها و آفات نیز در شرایط گلخانه ای بسیار راحت و آسان تر است افزود: مدیریت در فضای گلخانه ای کم هزینه تر است زیرا کنترل عوامل رشد گیاه شامل نور، رطوبت، دما به راحتی امکان پذیر است.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه ضایعات محصولات در فضای گلخانه ای کم  است گفت: ضایعات محصولات کشاورزی بیشتر در سبزی و صیفی جات در فضای آزاد تا ۲۰ درصد نیز می رسد اما در گلخانه ها با رعایت مسائل فنی و ایجاد شرایط رشدمطلوب و تغذیه مناسب، کیفیت و کمیت محصول بهبود می یابد.

شریکیان به تولید محصولات خارج از فصل نیز اشاره ای کرد و گفت: به دلیل اینکه گلخانه ها واحد های ثابتی هستند و میزان دما، رطوبت و سایر فاکتور ها قابل مدیریت است می توانیم در خارج از فصل نیز کشت محصول داشته باشیم که بسیار صرفه اقتصادی نیز دارد.

وی افزود: حتی می توانیم به علت قابل مدیریت بودن و کنترل کردن محصولات کشاورزی در گلخانه ها برای فروش محصول نیز قرار داد بلند مدت داشته باشیم و تجار با اطمینان خاطر می توانند با سایر کشور ها مراودات تجاری داشته باشند.

وی گفت: استان خراسان شمالی ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی برای صادرات محصولات کشاورزی دارد و توسعه گلخانه ها و تولید براساس نیاز بازارهای خارجی امکان صادرات محصولات استان را فراهم می سازد .

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر ایجاد اشتغال نیز در حوزه کشاورزی تاکید کرد و افزود: در هر یک هکتار گلخانه برای ۱۰ تا 12 نفر شغل به صورت مستقیم ایجاد می شود در حالیکه در هر دو هکتار اراضی آبی یک شغل به صورت مستقیم ایجاد می شود.

شریکیان اظهار کرد: در حال حاضر منابع مالی تسهیلاتی جهت ایجاد گلخانه ها و توسعه آن تخصیص یافته و اقدامات موثری برای تسهیل در روند صدور مجوزها و تامین وثایق شده است بطوریکه محل طرح نیز به عنوان وثیقه توسط بانک کشاورزی پذیرفته می شود.

وی بر جذب دانش آموخته های دانشگاهی در این حوزه اشاره کرد و افزود: دانش آموخته های این رشته ظرفیت مناسبی برای توسعه گلخانه هستند.

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر ایجاد تنوع در محصولات کشاورزی در گلخانه ها نیز تاکید کرد و افزود: طی سالهای اخیر تنوع خوبی در محصولات گلخانه ای ایجاد شده است.

وی گفت: افزون بر ۵۰۰ نفر در ۲۵۰ واحد گلخانه استان فعالیت می‌کنند که بیشتر مربوط به طرح‌های سبزی و صیفی، پرورش گل،  گیاهان زینتی و توت فرنگی،  گوجه فرنگی و خیار است.

وی با بیان اینکه طی سالیان اخیر شاهد رشد واحدهای گلخانه در استان هستیم اظهار داشت: با توجه به کاهش نزولات جوی و خشکسالی‌های اخیر یکی از راه‌های مبارزه با خشکسالی و مهمترین راهکار افزایش بهره وری در بخش کشاورزی، توسعه کشت‌ گلخانه‌ای است.

شریکیان یکی از مهم‌ترین مشکلات گلخانه‌داری در خراسان شمالی را گرانی نهاده‌های کشاورزی از جمله بذر عنوان کرد.

وی از گلخانه داران این استان خواست تا واحدهای خود را با توجه به امکانات و دانش روز تجهیز نمایند تا به تولید اقتصادی دست یابند.

وی خاطرنشان کرد: انتقال بخشی از سبزی و صیفی فضای باز به محیط های کشت گلخانه ای از اهداف مهم توسعه کشت های گلخانه است که نیازمند توجه بهره برداران عزیز و تصویب قوانین برای محدودسازی کشت های سبزی و صیفی در فضای باز است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید