در دولت تدبیر و امید محقق شد
رشد مکانیزاسیون در خراسان شمالی
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درخصوص اهم شاخصهای اداره فناوریهای نوین مکانیزه این سازمان در دولت تدبیر و امید گفت: سطح (ضریب) مکانیزاسیون استان از 1.3 در سال 91 به حدود 1.9 اسب بخار درهکتار ، درجه مکانیزاسیون میانگین محصولات زراعی از 70 درصد به 79.5 درصد و درجه مکانیزاسیون میانگین محصولات باغی از 9 درصد به حدود 13 درصد در پایان سال 98 رسیده است.
به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، عبداله یوسفی با اشاره به جذب تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون افزود: از ابتدای آغاز کار دولت تدبیر وامید مبلغ 1678710 میلیون ریال تسهیلات خط اعتباری ابلاغ و مبلغ 1600000 میلیون ریال تاکنون جذب شده است.
وی خاطرنشان کرد: در دولت تدبیروامید، انواع تراکتور 2021دستگاه، انواع کمباین 79 دستگاه، سایر ماشین آلات و ادوات حدود 3297 دستگاه از محل خط اعتباری وسایرتاکنون جذب شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خصوص فناوریهای نوین جذب شده از محل کمک های فنی اعتباری و بلاعوض مکانیزاسیون و معاونت زراعت در دولت تدبیر و امید نیز بیان کرد: از سال 1392 تا 1398 مبلغ 9400 میلیون ریال کمک بهصورت بلاعوض جهت خرید ادوات و ماشین های کشاورزی جذب گردیده که مبلغ 4000 میلیون ریال جهت خرید یکدستگاه کمباین چغندرقند از محل کمکهای فنی اعتباری مکانیزاسیون و مبلغ 5400 میلیون ریال جهت 108 دستگاه ریزدانه کار از محل کمکهای دفتر دانههای روغنی معاونت زراعت بوده است و همچنین یک دستگاه کمباین غوزه چین پشت تراکتوری با تسهیلات کارمزد چهار درصد از محل کمک های فنی اعتباری مکانیزاسیون جذب شده است.
یوسفی همچنین با اشاره به وضعیت جذب خط اعتباری مکانیزاسیون در سال 1398 گفت: تسهیلات ابلاغی 362000 میلیون ریال، مقدار تسهیلات جذب شده 329754 میلیون ریال، درصد جذب 91درصد گزارش بانک کشاورزی کشورتا پایان سال با توجه شیوع ویروس کرونا است.
وی با اشاره به وضعیت ماشین آلات و ادوات جذب شده در 1398 خط اعتباری مکانیزاسیون گفت: درکل 201دستگاه تراکتور و 5 دستگاه کمباین غلات و 336 دستگاه انواع ادوات جذب شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: در سال 1399 خط اعتباری مکانیزاسیون مبلغ 502800 میلیون ریال برای زیر بخشهای مختلف ابلاغ شده، در ضمن از سوی شرکت تراکتور سازی ایران تعداد 219 دستگاه انواع تراکتور و از سوی کمباین سازی ایران تعداد 8 دستگاه کمباین غلات جهت استفاده از تسهیلات خط مذکور در نظر گرفته شده که تاکنون باوجود شیوع کرونا و تحریمهای ظالمانه آمریکا و بسته بودن سایت شرکت تراکتور سازی و کمباین سازی و محدویت صدور پیش فاکتور جذب خط اعتباری حدود 50 درصد است و درضمن از طریق اعتبارات تبصره 18 نیز برای موارد خاص و مشخص مکانیزاسیون تسهیلات در نظر گرفته شده است.
وی به چالش ها و مشکلات پیش رو مکانیزاسیون اشاره کرد و گفت: عدم ثبات قیمت ماشین آلات و ادوات و در نتیجه عدم ثبات قیمت انجام خدمات مکانیزاسیون به بخش کشاورزی و افزایش لحظه ای آن ، افزایش ناوگان ماشین آلات در سنوات اخیر بدون تدوین برنامه راهبردی جهت خروج ماشینهای فرسوده و جایگزینی آنها با ماشین نو از سوی دولت که با توجه به اختصاص سوخت بر اساس سطح زیر کشت در کشور مشکل تامین سوخت برای ماشینهای موجود با عدم رضایت تعداد کثیری از بهره برداران در استان مواجه هستیم و بالا بودن سود تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون ( 18 درصد با 3 در صد تخفیف بانک کشاورزی 15 درصد) که نسبت به سایر کشور ها برای بخش تولید بسیار سنگین است از جمله این مشکلات است.
یوسفی عدم قبولی اسناد روستایی و اراضی کشاورزی در اکثر اوقات از سوی بانک بهعنوان وثیقه تسهیلات، عدم وجود تسهیلات کمبهره و بلاعوض جهت حمایت از شرکتهای ارائهدهنده خدمات مکانیزه و ایجاد شرکتهای مکانیزه جدید با اولویت اشتغال برای فارغالتحصیلان ماشینهای کشاورزی و مکانیزاسیون و بخش کشاورزی ومشکل خرده مالکی اراضی کشاورزی و عدم تعیین تکلیف قانون ارث برای جلوگیری از کوچکتر شدن اراضی زراعی و باغی که بهصورت کلی برای توسعه مکانیزاسیون با توجه به خرد شدن اراضی ایجاد مشکل میکند را ازدیگر مشکلات پیش روی مکانیزاسیون عنوان کرد.
دیدگاه تان را بنویسید