Iranian Agriculture News Agency

رونق کشاورزی در جاجرم / فصل برداشت سیب و انگور رسید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جاجرم با اشاره به درپیش بودن برداشت محصولات باغات این شهرستان گفت: سیب و انگور ازجمله محصولات باغی این شهرستان است که بالغ‌بر ۵۰۰ هکتار از باغات کوهستانی جاجرم به این باغات اختصاص دارد.

رونق کشاورزی در جاجرم / فصل برداشت سیب و انگور رسید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، ابوالفضل عباسیان با اشاره به وضعیت کشاورزی در شهرستان کویری جاجرم خراسان شمالی اظهار کرد: این شهرستان علی‌رغم مشهور به کویری بودن، اما نقاط حاصل خیری نیز برای کشاورزی دارد که روستاییان در این مناطق اقدام به کشاورزی و باغبانی کرده و محصولات خوبی را به بازار عرضه می‌کنند.

وی از سطح ۳۵۰ هکتاری باغان انگور در این شهرستان خبر داد و گفت: بر اساس محصولات به‌دست‌آمده از این تاکستان‌ها، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بالغ بر هزار و ۴۰۰ تن انگور به‌دست آید.

مدیر جهاد کشاورزی جاجرم مناطق کشت‌شده انگور در سطح شهرستان را نام برد و گفت: شهر شوقان، روستاهای طبر، دربند، ملاویس، قلی، قرجه، رباط و سنخواست ازجمله مناطقی است که در آن‌ها باغات انگور به‌عنوان کشت نخست کشاورزان محسوب می‌شود و درمجموع ۳۵۰ هکتار تاکستان را در خود جای‌داده است.

وی به فرآوری محصولات انگور نیز در این روستاها اشاره کرد و ادامه داد: کشمش و شیره انگور محصولاتی هستند که از فرآوری انگورهای تاکستان‌های جاجرم به‌دست می‌آید و همراه با هزار و ۴۰۰ تن انگور برداشت‌شده، به بازار عرضه می‌شود.

عباسیان کاربرد شیره انگور را در تهیه حلوا و کلوچه‌های سنتی و کارخانه‌ای اعلام کرد و گفت: در راستای افزایش بهره‌وری از تاکستان‌ها طی سال ۹۹، مدیریت جهاد کشاورزی جاجرم ۲۳ هزار نهال گلدانی رقم ترکمن ۴ را به صورت رایگان به کشاورزان این شهرستان اهدا کرده است.

وی همچنین سیب را دیگر محصول باغات جاجرم بیان کرد و گفت: شرایط کوهستانی برخی مناطق روستایی شهرستان جاجرم فرصت مناسبی برای کشت سیب را فراهم آورده است.

مدیر جهاد کشاورزی جاجرم شوقان و روستای طبر را ازجمله مناطق مستعد برای کشت سیب برشمرد و گفت: بر اساس برآوردهای انجام‌شده ۱۵۰ هکتار باغات سیب در این شهرستان وجود دارد.

وی محصول سیب برداشتی از باغات جاجرم را بالغ‌بر یک هزار تن بیان کرد و افزود: این محصول باکیفیت شهرستان جاجرم علاوه بر استفاده درون استانی، برای مصرف خارج از استان نیز ارسال می‌شود.

عباسیان در انتها ارقام محلی، سیب زرد و قرمز را گونه‌های کشت‌شده سیب در جاجرم بیان کرد و گفت: این ارقام نام‌برده در منطقه بر پایه‌های مالینگ رویشی و بذری استفاده‌شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید