Iranian Agriculture News Agency

خراسان شمالی رتبه نخست نرخ سکونت روستاییان کشور را داراست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمالی گفت: این استان رتبه نخست سکونت و نرخ اشتغال روستاییان را به نسبت سایر استان‌های کشور داراست.

خراسان شمالی رتبه نخست نرخ سکونت روستاییان کشور را داراست

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، عبدالله یوسفی با اشاره به فعالیت روستایی در استان اظهار کرد: ۹۵ درصد مردم خراسان شمالی فعالیت‌های روستایی دارند یا از ثمره آن بهره‌مند هستند و نرخ سکونت در روستاهای استان و همچنین فعالیت مشاغل روستایی همچون کشاورزی و دامپروری، بالغ‌بر ۳۷ تا ۴۱ درصد میزان اشتغال است.

وی با تأکید بر اینکه خراسان شمالی دارای بیشترین نرخ سکونت روستایی در کشور را دارا است، افزود: باید برای ادامه فعالیت‌های روستاییان استان، سرمایه گذاری‌های مختلفی در شهرک‌های صنعتی و نواحی صنعتی انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از وجود پیشرفت‌هایی در این حوزه خبر داد و گفت: تولیدات کشاورزی از ۷۵۰ هزار تن در ابتدای دولت به بالغ‌بر یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده و همزمان با آن از ۵۰ واحد صنایع تکمیلی، اکنون ۹۴ واحد در این استان فعالیت دارند.

وی توسعه کشت گیاهان دارویی را سرفصلی برای مقابله با کم آبی و افزایش ارزش افزوده استفاده از زمین‌های مختلف کشاورزی در استان برشمرد و گفت: زعفران ازجمله محصولات هدف در این طرح است که از ۳۰۰ هکتار به بیش از ۴ هزارو ۵۰۰ هکتار کشت زعفران رسیده است.

یوسفی افزایش سطح آبیاری تحت‌فشار زمین‌های کشاورزی در خراسان شمالی به ۳۶ هزار هکتار را ازجمله دیگر اقدامات انجام‌شده در استان دانست و ادامه داد: با اجرای طرح‌های نوین آبیاری هم‌اکنون راندمان مصرف آب در این حوزه از ۳۰ درصد به ۴۶ درصد رسیده است.

وی آبیاری به روش‌های میکرو و همچنین کشت نشایی را ازجمله دیگر اقدامات برای بهبود وضعیت محصولات کشاورزی استان قلمداد و خاطرنشان کرد: این اقدامات با انتقال دانش در واحدهای تولیدی میسر شده و در مزارع صیفی‌جات، سبزیحات روش‌های گوناگون کشت در حال اجرا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در انتها به حوزه دامپروری نیز اشاره کرد و گفت: ۷۰ درصد در زایش دام‌ها اصلاح نژاد اتفاق افتاده و بچه‌زایی دام‌های استان ۲ برابر شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید