Iranian Agriculture News Agency

آغاز برداشت گوجه فرنگی از کشتزارهای غرب خراسان شمالی

مدیر جهاد کشاورزی مانه و سملقان گفت: برداشت محصول گوجه فرنگی از سطح ۶۰۰ هکتار از کشتزارهای این شهرستان در غرب خراسان شمالی در چند روز اخیر آغاز شده است.

آغاز برداشت گوجه فرنگی از کشتزارهای غرب خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، هادی قهرمانیان گفت: پیش‌بینی می‌شود از این سطح ۲۷ هزار تن گوجه فرنگی از پنج گونه مختلف کشت شده، برداشت شود.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از این سطح به شیوه نوین آبیاری می شود،  عنوان کرد: کشت گوجه فرنگی در این شهرستان نسبت به سال گذشته کاهش داشته که علت اصلی آن قیمت پایین محصول در سال گذشته و بی رغبتی کشاورزان به تولید آن است.

وی افزود: ۴۰ درصد از گوجه فرنگی تولیدی شهرستان مانه و سملقان به صورت تازه خوری و ۶۰ درصد نیز در کارخانجات رب و فرآوری به مصرف می رسد.

قهرمانیان با بیان اینکه ۲۵۰ هکتار از کشت گوجه فرنگی با روش آبیاری نوین و مالچ پلاستیکی در شهرستان صورت گرفته است، گفت: با ارائه تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان، کشتزارها باید به سامانه آبیاری نوین مجهز شود چرا که در شرایط حاضر و با توجه به کمبود منابع آبی، شیوه آبیاری سنتی دیگر پاسخگو نیست.

وی بیان کرد: خاک‌پوش پلاستیکی یا مالچ پلاستیکی نوعی پوشش است که برای محافظت و ارتقای کیفیت خاک، روی سطح خاک گسترده می‌شود که از جمله مزایای این نوع کشت افزایش ۱۰۰ درصدی میزان برداشت محصول، بهبود ساختمان خاک، بهبود ظرفیت و میزان نگهداری رطوبت خاک، حفاظت خاک در برابر فرسایش، افزودن مواد مغذی و آلی به خاک و کنترل علف‌های هرز است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید