Iranian Agriculture News Agency

تولید عسل به روش اصلاح نژاد در شهرستان جاجرم

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جاجرم گفت: این شهرستان به دلیل داشتن شرایط آب‌وهوایی مساعد در منطقه از دره چهاربید و شوقان با ۵۵۰۰ جعبه کندو زنبورعسل و تولید ۳۰ تن عسل سالانه، یکی از مناطق مستعد تولید عسل است.

تولید عسل به روش اصلاح نژاد در شهرستان جاجرم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی‏، ابوالفضل عباسیان اظهار کرد: شهرستان جاجرم به دلیل داشتن شرایط آب‌وهوایی مساعد در منطقه از دره چهاربید و شوقان با ۵۵۰۰ جعبه کندو زنبورعسل و تولید ۳۰ تن عسل سالانه، یکی از مناطق مستعد تولید عسل است.

وی افزود: «کشاورز» یکی از زنبورداران در دره چهاربید به روش اصلاح نژاد ملکه،  موفق به تولید بالای عسل در هر کندو شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جاجرم افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ملکه اصلاح‌شده از خارج از کشور وارد می‌شد که با خود بیماری‌های زیادی به کشور انتقال می‌داد بنابراین از اوایل دهه 70 وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت تا ملکه زنبورعسل را اصلاح‌کرده و در اختیار زنبورداران قرار دهد به‌طوری‌که ملکه‌های اصلاح نژاد شده ایرانی به‌مراتب بهتر از ملکه‌های وارداتی هستند.

وی ابراز کرد: این اصلاح ملکه موجب شد تا تولید عسل به‌طور متوسط از ۳.۹ کیلوگرم در هر کندو به ۹.۲ کیلوگرم برسد و رفتار تهاجمی و دفاعی زنبور کاهش و آرامش آن افزایش یابد.

عباسیان در انتها گفت: زمستان گذرانی ملکه های اصلاح شده به میزان قابل‌توجهی بهبودیافته و گفتنی است این زنبورها نیش نمی‌زنند چون ملکه آن اصلاح نژاد شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید