Iranian Agriculture News Agency

افزایش کشت‌های گلخانه‌ای در خراسان شمالی در دولت تدبیر و امید

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه کشت‌های گلخانه‌ای در دولت تدبیر و امید از نظر میزان تولید و سطح زیر کشت افزایش یافته است، گفت: هم اکنون سطح گلخانه‌های این خطه ۷۰ هکتار است.

افزایش کشت‌های گلخانه‌ای در خراسان شمالی در دولت تدبیر و امید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدعلی شریکیان افزود: رتبه این استان در سال ۹۲ همزمان با روی کارآمدن دولت یازدهم از لحاظ سطح و میزان تولید در واحدهای گلخانه ای ۲۳ بود که  هم اکنون در این زمینه از نظر تولید و میزان سطح به ترتیب رتبه ۱۷ و ۲۱ است.

وی گفت: سطح کشت گلخانه‌ای  استان در سال ۹۲، ابتدای کار دولت تدبیر و امید ۱۰ هکتار بود که اینک با افزایش هفت برابری به ۷۰ هکتار افزایش یافته است.

شریکیان با بیان اینکه در این سطح افزون بر ۱۷ هزار نوع محصول تولید می شود افزود: عمده محصول تولیدی در سطح گلخانه های این استان سبزی و صیفی است اما تولید گیاهان زینتی و دارویی و حتی نشا نیز انجام می شود.

وی افزود: در محیط کشت گلخانه ای تولید محصول نسبت به محیط باز ۱۰ تا ۱۲ برابر بیشتر برداشت می شود که به همین میزان نیز آب کمتر نیاز است.

شریکیان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه به ازای هر یک هکتار گلخانه افزون بر ۱۰ شغل ایجاد می شود اظهار داشت: این در حالی است که در دو تا ۲.۵ هکتار اراضی آبی در محیط باز تنها برای یک نفر شغل ایجاد می شود.

شریکیان با اشاره به اهمیت کشت گلخانه ای و کاهش آب مصرفی گفت: میزان مصرف آب در تولید گلخانه ای ۹۰ درصد راندمان دارد که به شدت مصرف آب را کاهش داده و نسبت به دیگر نوع کشت ها به ۱۰ درصد آب نیاز دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: با توجه به اینکه طرح جهش تولید محصولات گلخانه ای و محیط های کنترل شده با تاکید بر افزایش محصولات دارای قابلیت صادرات، مورد تاکید است  لذا این امر می تواند با توسعه گلخانه در اقلیم مناسب، سازه های گلخانه ای با رویکرد تولیدمحصولات صادرات محور، نهاده های مناسب برای تولید محصولات صادراتی، استانداردسازی و بهبود کیفیت محصولات منجر شود.

شریکیان افزایش بهره وری منابع و عوامل تولید کشاورزی به ویژه آب، افزایش کمی و کیفی تولیدات گلخانه ای، افزایش صادرات محصولات گلخانه ای و ایجاد اشتغال پایدار را از اهداف گسترش گلخانه‌ها عنوان کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید